Fotolexicon, 25e jaargang, nr. 40 (december 2008) (nl)

Hans van der Meer

Han Schoonhoven

Extract

Hans van der Meer zou omschreven kunnen worden als een documentair fotograaf, maar hij is meer een essayist en een verhalenverteller, een beschrijver van herkenbare emoties op ongewone plaatsen. Hij volgt zijn intuïtie en fotografeert de ruimte tussen droom en daad. In de zelfgekozen context van een voetbal-, weide- of stadslandschap legt hij de beperkingen van mens en dier vast. De locaties van deze scènes vormen een belangrijk onderdeel van de voorstelling. Soms groeien de gevarieerde, vaak adembenemende landschappen uit tot het hoofdmotief van de foto.

Biografie

.

1955

Op 4 april wordt Johannes Clemens Maria (Hans) van der Meer geboren in Leimuiden. Hij is het vierde kind van Johannes Jacobus van der Meer en Maria Wilhelmina Aartman.

1973-‘76

Hans doorloopt met goed gevolg de fotografie-opleiding aan de MTS voor fotografie en fototechniek in Den Haag.

1976

Met medestudenten van de MTS voor fotografie en fototechniek heeft hij in Leiden zijn eerste tentoonstelling.

1981

In het Institut Néerlandais in Parijs wordt Van der Meers fotografie voor het eerst aan een buitenlands publiek getoond.

1983-‘86

Hij studeert aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.

1984-‘86

Hij fotografeert in de straten van Boedapest, Hongarije.

1986-‘87

In 1986 ontmoet hij de Hongaarse fotografe Judit Szabö. Zij trouwen in Boedapest en verhuizen in 1987 naar Amsterdam.

1987

Van der Meer publiceert zijn eerste boek, Quirk of Fate, met vijftig foto’s uit Boedapest.

Samen met Jan Mulder maakt hij een boek met historische foto’s van het Nederlands voetbalelftal: Interland.

1989

In opdracht van het Holland Festival gaat hij op reportage naar de vermaarde balletacademie Agrippina Vaganova in Sint Petersburg. De foto’s worden gebundeld in Grand pas classique, samen met opnamen die Michaël Ferron maakte in the American School of Ballet in New York.

Van der Meer ontvangt van het Amsterdams Fonds voor de Kunst de Maria Austria-prijs.

1990-‘92

Hij fotografeert mensen in post-industriële productiebedrijven en bundelt tachtig foto’s over het karakter van de arbeid in deze bedrijven in een publicatie met de titel Werk.

1993

Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam heeft een opdracht verleend aan Hans van der Meer en vijf andere fotografen, onder wie Marcel van der Vlugt en Koos Breukel. Zij zijn gevraagd de impact die de gebouwde omgeving op hen heeft, te reconstrueren. De resultaten van deze opdracht worden bij de opening van het instituut geëxposeerd.

1994-‘95

Van der Meer verwerft een opdracht van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst. Hij legt in tweeëndertig panorama’s het Amsterdamse verkeer vast. De foto’s worden geëxposeerd tijdens het Fotofestival Naarden en later in Amsterdam. Ze zijn gebundeld in het boek Amsterdams verkeer/Amsterdam traffic (2000).

1995

Hij begint voetbalwedstrijden in de laagste regionen van het Nederlandse amateurvoetbal te fotograferen.

1996

In opdracht van het Academisch Ziekenhuis Groningen fotografeert hij de stad in kleurenpanorama’s.

Van der Meer scheidt van Judit Szabö, die terugkeert naar Hongarije.

1997

Hij ontmoet Edith Vroon en gaat met haar samenwonen.

De Groningse panorama’s worden gepubliceerd in het boek Groningen A-Z in foto’s.

1999

Voor het Fotofestival Naarden maakt hij opnamen van dieren in het landschap. De serie krijgt een plek op het festival en maakt deel uit van het boekje Dierenleven.

1999-2001

Van der Meer filmt en fotografeert in 1999 ten behoeve van het project Stadsfietsen/City-Bikes in Beijing. De resultaten worden in 2000 in Amsterdam en in 2001 in Beijing geëxposeerd.

2000

Hij werkt in de omgeving van Aalst, Vlaams-België, aan het project Vlaamse Velden. De foto’s en de video worden tijdens het Europees voetbaltoernooi gepresenteerd in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam en in het St. Jans-Hospitaal in Brugge.

Samen met Hans Aarsman, Claudie de Cleen, Julian Germain en Erik Kessels richt Van der Meer het magazine Useful Photography op.

2001-‘02

Voor het project European Eyes on Japan portretteert hij inwoners van Okayama. De resultaten worden in 2002 in Okayama en in Brugge tentoongesteld.

2002

Hij fotografeert The other final, een project rond de wedstrijd tussen de twee laagst geklasseerde voetballanden in de wereld. De beelden worden gebundeld in het gelijknamige boek.

2002-‘04

Van der Meer reist in 2002 in opdracht van Pieter van Huystee Film-productions naar de Verenigde Staten voor het project Go West Young Man. Zijn grote panoramafoto’s van monumentale landschappen met een cowboy op een paard worden in 2003 in het Stedelijk Museum in Amsterdam tentoongesteld en in het jaar daarop in mode- en designwinkel Colette in Parijs.

2004

Tijdens het fotofestival Rencontres d’Arles in het Zuid-Franse Arles exposeert hij het fotoproject Hollandse velden in combinatie met foto’s van amateurvoetbal in de Provence.

In de zomer trekt Van der Meer in opdracht van NRC Handelsblad door Nederland om typisch Nederlandse taferelen te fotograferen. Een maand lang verschijnt er elke dag een foto met een geschreven column. De foto’s uit de serie worden gebundeld in het boek Achterland.

2005

Hij reist voor zijn serie Europese velden door Europa en maakt de laatste opnamen voor dit project.

2006

Het boek Europese velden verschijnt in verschillende edities en talen. De presentatie vindt plaats bij de opening van de gelijknamige tentoonstelling in museum Boymans Van Beuningen in Rotterdam. De expositie reist daarna door naar Frankfurt, Milaan en Beijing.

2007

Van der Meer fotografeert Schapen tellen, een kinderboek dat wordt uitgebracht als kartonboek.

2008

Edith Vroon en Hans van der Meer krijgen een dochter: Marthe Maria van der Meer.

Hans van der Meer werkt aan een retrospectief dat wordt gepresenteerd tijdens een overzichtstentoonstelling in Kunsthaus Graz. In het verlengde van deze tentoonstelling verschijnt in de herfst een artikel in het fototijdschrift Camera Austria, met een tekst van Christine Frisinghelli.

Beschouwing

De naam Hans van der Meer zal voor velen verbonden zijn met het onderwerp dat hij aan de rand van honderden velden in Europa fotografeerde: voetballers op een speelveld in een landschap. Dit thema is voor hem belangrijk, maar evengoed niet meer dan een aanleiding, een vehikel voor zijn fotografische visie. ‘Plezier in het visuele’ is de eerste reden waarom hij fotografeert. Een persoonlijke stijl acht hij van een hoger belang dan het onderwerp van zijn series.

Naast de veel gepubliceerde en geëxposeerde voetbalseries heeft hij verschillende andere thema’s op een eigen manier in beeld gebracht. Hij maakt series over dieren in het Nederlandse landschap en fotografeert met zijn panoramacamera de interactie in grootstedelijke samenlevingen. In grote overzichten presenteert hij een verdekt-ironische visie op het imago van het Amerikaanse landschap. Zijn eerste boek Quirk of Fate is een selectie van klassieke, humoristische straatopnamen uit Boedapest. Hierin zijn de eerste aanzetten zichtbaar tot een fotografisch oeuvre dat zich is gaan kenmerken door een milde melancholie en een ironische en humoristische visie op onze ‘condition humaine’, inclusief die van de maker zelf.

Hans van der Meer raakte in zijn middelbare schooltijd geïnteresseerd in fotografie. Wanneer hij in zijn vrije tijd niet voetbalde, bekeek hij fotoboeken – waaronder de eerste publicaties van Ed van der Elsken – bij zijn buurman, een grafisch vormgever. In 1973 werd hij toegelaten tot de MTS voor Fotografie en Fototechniek, die hij drie jaar later afrondde. Van der Meer noemt Ed van Wijk, Lies Wiegman en met name Frederick Linck als de docenten die hem hebben geïnspireerd. Tijdens zijn opleiding fotografeerde hij ondermeer bezoekers van cafés in Den Haag en Leiden. Van deze opnamen maakt hij kleine zwart-wit afdrukken, die door een voormalig klasgenoot, straatfotograaf Theo Niekus, als ‘charmant’ omschreven worden.

Na zijn eindexamen en een korte periode in de fotohandel richtte Van der Meer met studiegenoot Henk Sloos het bedrijf ‘From A to B and back again’ op. Zij investeerden in een technische camera en een flitsinstallatie en begonnen opdrachten uit te voeren.

Begin jaren tachtig groeide de drang tot inhoudelijke verdieping. Van der Meer deed in 1983 toelatingsexamen tot de Rijksakademie in Amsterdam en studeerde er drie jaar. Deze opleiding gaat uit van grote zelfstandigheid van zijn studenten en werkt volgens een ‘ateliermodel’, waarbij de studenten vooral facilitair ondersteund worden. Tijdens zijn studietijd aan de Rijksakademie, waar onder anderen Willem Diepraam en Dolf Toussaint docent waren, verbleef Van der Meer gedurende langere perioden in Boedapest. Daar maakte hij de foto’s voor zijn eerste boek Quirk of Fate, dat in 1987 uitkwam.

In dat zelfde jaar selecteerden columnist en voormalig profvoetballer Jan Mulder en Van der Meer in het Haarlemse Spaarnestad Archief karakteristieke foto’s voor het boek Interland. Het Nederlands elftal 1911-1955. Het perspectief in de klassieke voetbalfoto’s was een openbaring voor Van der Meer. De overzichten, waarin een groot deel van het speelveld zichtbaar is, verbeelden voor hem de essentie van het voetbal: een teamsport waarin ruimte een doorslaggevende factor is. Toen Van der Meer in 1995 voetballers en het omringende landschap ging fotograferen, koos hij uiteindelijk voor een hoog standpunt, een breed perspectief en een camera waarmee hij gedetailleerde opnamen kan maken.

Samen met fotoboekenuitgever Fred Schmidt zocht en ordende Van der Meer in 1990 oude foto’s waarop het Paleis voor Volksvlijt voorkomt. Dit paleis was oorspronkelijk een groot tentoonstellingsgebouw, in vorm en functie geïnspireerd door het Crystal Palace in Londen. Het werd in 1864 opgeleverd en brandde in 1929 af. Van der Meer wilde voor deze publicatie vooral beelden kiezen waarop het monumentale gebouw als een vanzelfsprekend deel van het stadslandschap is weergegeven, niet noodzakelijkerwijs in de voorgrond.

Als redacteur van fototijdschrift Plaatwerk schreef Hans Aarsman in 1986 een brief naar de hem onbekende fotograaf Hans van der Meer in Warmond over een mogelijke publicatie in Plaatwerk van diens Hongaarse foto’s. Daar is het nooit van gekomen. In 1989 kwam het tot een ontmoeting, waarbij Hans Aarsman Van der Meer lachend en met ironie “de fotograaf die altijd op de goeie plaats staat” noemde. Zij bleken over fotografische en andere onderwerpen gelijksoortige standpunten te koesteren en raakten bevriend.

In 1991 verscheen het boek Stadsgezichten 1860-1975. Amsterdam in de verbeelding. Van der Meer en Hans Aarsman maakten voor die publicatie een keuze uit de collectie van het Gemeentearchief Amsterdam. Zij kozen naast negentiende-eeuwse stadsgezichten voor de twintigste eeuw vooral beelden van het toen pas ontsloten archief van de Dienst Ruimtelijke Ordening, vanwege de neutrale overzichten van pleinen en straten. Net als de historische voetbalfoto’s hebben deze overzichten met hier en daar onverwachte details Van der Meers visie op zijn eigen fotografie beïnvloed.

De fotografie van Hans van der Meer heeft een geleidelijke maar ingrijpende ontwikkeling doorgemaakt. Deze kreeg gestalte in de eerste tien, vijftien jaar van zijn carrière. Inhoudelijk had het verschuiven van zijn visie op de techniek en het medium fotografie in het algemeen vergaande implicaties. Vroege fotoseries zoals Quirk of Fate en Werk hebben nog veel kenmerken uit de modernistische traditie. Daarbij voelde Van der Meer zich nog verwant met ‘klassieke’ fotografen als Robert Doisneau en André Kertész. De foto’s voor die serie zijn gemaakt met zwart-witfilm en een kleinbeeldcamera. Begin jaren negentig stapte hij over van kleinbeeld- naar middenformaatcamera’s (met negatiefformaten van 6×6 en 6×9 centimeter). Daarnaast maakt hij gebruik van een technische camera. Tegelijkertijd vond een verschuiving plaats richting een meer objectieve fotografie van moderne documentaire fotografen, zoals bijvoorbeeld de ‘New Topographers’ in de Verenigde Staten. Aanvankelijk werkte hij in zwart-wit, sinds 1995 bijna uitsluitend in kleur. In 1994 ging Van der Meer voor het eerst aan de slag met een panoramacamera. Hij fotografeerde in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst het anarchistische gedrag van verkeersdeelnemers in de hoofdstad. Het brede perspectief van de panoramacamera bleek uitermate geschikt om de alledaagse chaos in beeld te brengen. Deze serie is op zwart-witfilm opgenomen.

Hoewel Van der Meer zijn eerste ‘voetballandschappen’ nog staande langs de zijlijn maakte, koos hij al snel een hoger standpunt, vaak vanaf een aluminium huishoudtrap. Deze foto’s zijn zonder uitzondering in kleur. Het resultaat bestaat uit grote overzichten die scherp en gedetailleerd zijn. Je zou het ‘democratische’ foto’s kunnen noemen, beelden waarin de kijker zelf onderscheid kan maken tussen hoofd- en bijzaken. Met een geduldige en geconcentreerde blik tref j e er een rijkdom aan interessante details aan.

Sinds 1999 maakt Van der Meer incidenteel gebruik van een videocamera. De films vormen een bescheiden onderdeel van zijn tentoonstellingen. In 1995 begon Hans van der Meer op eigen initiatief wedstrijden in de laagste divisies van het Nederlandse amateurvoetbal te fotograferen. Het onderwerp, dat in 1995 aan de rand van Nederlandse stadjes, dorpen en buurtschappen zijn vorm kreeg, werd zijn belangrijkste thema in de daaropvolgende tien jaar. Deze unieke manier om een cultureel fenomeen als voetbal in beeld te brengen blijkt ook internationaal aan te spreken.

Het gaat Van der Meer om de essentie van het spel. De gefotografeerde wedstrijden moeten aan de basiskenmerken van een voetbalwedstrijd voldoen. Tweeëntwintig mannen in voetbaltenue op een veld van ongeveer 100 bij 50 meter en daar omheen een landschap. Wat voetbalniveau betreft moeten ze zo ver mogelijk van de Champions League verwijderd zijn. “Voetbal is een deel van onze cultuur en voetbalvelden zijn een deel van ons landschap. Er zijn in verhouding meer velden in Nederland dan in elk ander land in de wereld. Zelfs in de kleinste gemeenschap zul je op z’n minst één club aantreffen. Voor het boek Hollandse velden fotografeerde ik op zo’n 350 locaties verdeeld over het land. Ik zocht naar treffende combinaties van het veld met de spelers en een interessant landschap er achter. Ik had de wereld buiten het veld nodig om te laten zien dat voetbal letterlijk een deel is van onze cultuur.” (citaat website Hans van der Meer)

Tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Frankrijk in 1998 verscheen Hollandse velden. Het boek bevat achtenzestig foto’s in kleur, met een tekst van Jan Mulder. De eerste tentoonstelling vond plaats in het Institut Néerlandais in Parijs. Aan het eind van dat jaar hing de expositie in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam. Deze succesvolle reeks werd binnen en buiten Europa vele malen geëxposeerd.

In opdracht van het nieuw opgerichte voetbaltijdschrift Johan begon Van der Meer in 1999 voetbalvelden in het buitenland te fotograferen. De resultaten werden maandelijks, in de vorm van een ‘spread’ gepubliceerd. In de winter van 1999-2000 kwam de serie Vlaamse velden tot stand. Naast de foto’s maakte Van der Meer video-opnamen die na montage een film van vierentwintig minuten opleverden. De film werd vertoond bij een tentoonstelling van de foto’s tijdens het Europees kampioenschap voetbal in Nederland en België. In het daaropvolgende jaar bracht Van der Meer het boek Keepers uit, met foto’s van doelverdedigers die hij tijdens zijn werk voor Hollandse en Vlaamse velden had gefotografeerd.

Johan Kramer en Matthijs de Jongh van het communicatiebureau KesselsKramer organiseerden tijdens de finale van het wereldkampioenschap voetbal in Japan in 2002 een wedstrijd tussen Bhutan en Montserrat, de twee laagstgeklasseerde voetballanden ter wereld. Zij vroegen Van der Meer om daarvan foto’s te maken. Deze foto’s werden later dat jaar uitgebracht in het boekje The other final.

In 2003 werkte Van der Meer op uitnodiging van de Hertha Stiftung van de voetbalclub Hertha BSC aan een serie over het amateurvoetbal in de Duitse provincie Brandenburg. Deze serie werd samen met werk van Anne van Gelder, Julian Germain en Jorrit ‘t Hoen geëxposeerd en gepubliceerd onder de titel Grosse Traume in Kurze Hosen. In opdracht van het fotofestival Rencontres d’Arles (curator Martin Parr) en het Franse ministerie van cultuur en communicatie fotografeerde Van der Meer in 2004 het landschap van het amateurvoetbal in de Provence. Het resultaat werd in combinatie met Hollandse velden tijdens het fotofestival in Arles gepresenteerd.

Voor het National Museum of Photography, Film & Television in Bradford in Engeland fotografeerde en filmde hij in 2004 het amateurvoetbal in de omgeving van Bradford. Het project, dat bestaat uit zestien foto’s en een video van vierentwintig minuten (Saturday Afternoon Sunday Morning), werd begin 2005 samen met Hollandse velden en de video Vlaamse velden in het museum gepresenteerd. Van der Meer reisde in dat jaar naar Engeland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Spanje, Tsjechië en Zwitserland om zijn reeks over het Europese amateurvoetbal te completeren. In 2006 verscheen tijdens de gelijknamige tentoonstelling in museum Boymans Van Beuningen in Rotterdam het boek Europese velden. Er kwam een Engelse, gebonden editie uit naast paperbackedities in het Nederlands, Engels, Duits, Frans en Zweeds.

Naast de nieuwe foto’s werd op deze tentoonstelling ook de video Campi dei Calciatori voor het eerst vertoond. De video was een opdracht van het Museo di Fotografia Contemporanea in Milaan. In hetzelfde jaar reisde deze tentoonstelling nog naar Frankfurt, Milaan en Beijing.

Naast de voetballandschappen keren in het oeuvre van Hans van der Meer twee andere thema’s regelmatig terug. Globaal zou j e deze ‘straten’ en ‘dieren’ kunnen noemen. Net als in de voetbalseries speelt het landschap bij de fotoprojecten die hieronder vallen een belangrijke rol in de achtergrond. De opnametechniek van de midden- en grootbeeldcamera’s zorgt voor een rijkdom aan details. Dit maakt het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken minder absoluut.

Het boek Amsterdams verkeer uit 2000 is een bundeling van tweeëndertig panorama’s die hij in 1994 en 1995 in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft gemaakt. Bij de opening van het nieuwe Academisch Ziekenhuis Groningen in 1997 verscheen het boek Groningen A-Z in foto’s. De bijdrage van Hans van der Meer bestaat uit een serie kleurenpanorama’s van de straten van Groningen. In 1999 werd Van der Meer samen met Chinese en Nederlandse collega’s door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en de Beijing People’s Organization for Friendship uitgenodigd om deel te nemen aan het project Stadsfietsen. De foto’s en de video-installatie Beijing on a Bicycle werden samen met het werk van de andere fotografen in 2000 in het Historisch Museum in Amsterdam getoond en in 2001 in Beijing.

Van der Meer nam in 2000 deel aan de tentoonstelling Rondom Porto in de Kunsthal in Rotterdam. Dit was een inleidende expositie ter gelegenheid van het predikaat ‘Culturele hoofdstad van Europa’ dat in 2001 aan zowel Porto als Rotterdam is verleend. De presentatie van Van der Meer bestond uit panorama’s die hij in september 1999 in Porto had gemaakt. De toenmalige opdrachtgever, het Centro Português de Fotografia in Porto, exposeerde de serie in 2002.

In 2003 fotografeerde Van der Meer met een beurs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst het Amsterdamse straatleven op panoramaformaat. In opdracht van de Stichting Stedelijke Fotografie Utrecht (SSFU) maakte hij een serie foto’s over de Utrechtse binnenstad. In de periode 2003 tot 2005 werkte hij aan een reeks panorama’s in kleur, onder het overkoepelende thema ‘Het geheim van Utrecht’. De SSFU verleende al enige jaren opdrachten onder deze titel. De opdrachtgever is op zoek naar ‘een verbinding tussen de hedendaagse fotografie en het surrealistische verleden van Utrecht’. In de zomer van 2008 wijdde het Centraal Museum in Utrecht onder genoemde titel een tentoonstelling aan de sinds 1987 uitgevoerde fotoseries. Naast het werk van Van der Meer werden foto’s van Henze Boekhout, Marnix Goossens, Rob Homstra, Ine Lamers en Henk Wildschut getoond.

Dieren vormden het onderwerp bij een opdracht van het Fotofestival Naarden. Voor de zesde editie van het festival, in 1999, maakte Van der Meer opnamen van solitaire dieren in het Nederlandse landschap. De fotograaf heeft sinds zijn jeugd een zwak voor schapen. Wanneer de jonge Hans te laat op school verscheen en aan de leraar vertelde dat hij een schaap overeind had moeten zetten, kreeg hij geen straf. Iedereen in de omgeving van Leimuiden wist dat een liggend schaap gevaar liep te overlijden. Schapen spelen dan ook een rol in verschillende publicaties. Voor M, het magazine van NRC Handelsblad, verzorgde hij in 2005 een maandelijkse column in woord en beeld: Dieren. Twee jaar later verscheen Schapen tellen, een kinderboek uitgevoerd in dik karton, met foto’s van groepen schapen. Doordat de vachten van de verschillende dieren als het ware in elkaar overgaan, is dat tellen nog een hele klus. Dat nam Van der Meer meermalen waar bij de dagelijkse werkzaamheden op een schapenboerderij.

Begin deze eeuw richtte Hans van der Meer samen met Hans Aarsman, Claudie de Cleen, Julian Germain en Erik Kessels het magazine Useful Photography op. Dit magazine telt tot op heden (december 2008) acht reguliere afleveringen en een ‘War Special’. De redactie richt op fotografie die internationaal wordt aangeduid met de term ‘vernacular’: alledaagse fotografie of gebruiksfotografie. De redactie verzamelt, selecteert en presenteert foto’s waaraan geen andere waarde wordt toegedicht dan hun directe, tijdelijke, meestal illustratieve functie. Met name het tweede nummer, over snapshots op ebay, kreeg internationale aandacht, vooral nadat Gerry Badger en Martin Parr het opnamen in hun tweedelige geschiedenis van het fotoboek.

Van der Meer heeft op dit moment zes films op zijn naam staan. De langste duurt achtentwintig minuten, de kortste zeven. Vier ervan zijn in het verlengde van zijn voetbalprojecten gemaakt: in Vlaanderen, rond Bradford, in en rond Porto en in de regio Lombardije, inclusief Milaan. De eerste, uit 1999, is een verslag over het fietsverkeer in de Chinese hoofdstad Beijng. In 2002 maakte Van der Meer Voorwaarts, een film van zeven minuten over voertuigen die model staan voor ver doorgevoerde automatisering: een mest-robot, een verkeersbordenwasser, een zwembadschoonmaker en een golfclubwagentje met afstandsbediening. Omdat Van der Meer in zijn voetbalvideo’s inzoomt op individuele spelers, ligt bij het bewegende beeld het accent wat meer op de aandoenlijke lulligheid van de zondagsvoetballers dan in zijn fotografie. Een karakteristiek voorbeeld is een in het geel gehulde speler in de video Vlaamse velden uit 2000. De man beschikt over een motoriek waarnaast Stan Laurel atletisch zou lijken. Hij heeft een buikje en dunne benen. Zijn linkerknie is slordig ingezwachteld. Van der Meer zoomt in op de speler en volgt hem, zonder dat je weet waar hij zich op het veld bevindt en wat zijn medespelers of tegenstanders doen. Bedaard maar alert hobbelt hij minutenlang rond zonder dat de bal in beeld komt. Als er dan plotseling een aanvaller van de tegenpartij doorbreekt grijpt hij in: met een geniaal hakje brengt hij de bal weer in het bezit van zijn team. Even later zie je hem zijn rug rechten en twee stappen vooruit doen: dan staat in één keer de helft van de tegenstanders buitenspel.

Hans van der Meer behoort tot een kleine groep Nederlandse fotografen die internationale waardering krijgt. Met Rineke Dijkstra en Erwin Olaf behoort hij tot de nu actieve fotografen met de meeste publicaties en tentoonstellingen in het buitenland. In de eerste twintig jaar van zijn loopbaan werkte Van der Meer aan een oeuvre waarin uiteenlopende projecten toch verwantschap vertonen. De overeenkomsten worden zichtbaar in zijn objectiverende, overzichtelijke manier van fotograferen en in de rijkdom aan details die het gevolg zijn van de hoge technische eisen die hij zich stelt. Die details blijken de krachtige en vaak verrassende dragers van het visuele plezier van de fotograaf Hans van der Meer. Kenmerkend voor zijn alerte visie is dat zijn documentaire uitgangspunt zich in de praktijk van tentoonstellingen en publicaties heeft ontwikkeld naar een steeds grotere autonomie. Van der Meers aanpak is verwant aan die van een handvol generatiegenoten die met grote technische vaardigheden en brede kennis van de materie omvangrijke projecten uitvoeren. Men kan daarbij denken aan fotografen als Theo Baart, Carel van Hees, Cary Markerink en Siebe Swart.

Zoals grotere fotografieprojecten nog slechts sporadisch in de tijdschriften worden afgedrukt, verschijnen ook Van der Meers foto’s minder in de gedrukte media. Zelfs de van oorsprong serieuze dag-, week- en maandbladen richten zich steeds meer op ‘entertainment’ en ‘lifestyle’. Naast fraaie boekuitgaven zijn musea en galeries langzamerhand de bijna vanzelfsprekende habitat van zijn foto’s geworden. Deze instellingen presenteren steeds vaker fotografie waarin een esthetische en een maatschappelijke stellingname hand in hand gaan. Onderwerp, esthetiek en bijzondere persoonlijke kenmerken in het oeuvre van Van der Meer vinden erkenning bij curatoren, uitgevers en het publiek.

Documentatie

Primaire bibliografie

(eigen publicaties: tekst, eventueel met foto’s, maar ook fotoboeken e.d.)

Hans van der Meer, Hans van der Meer: gegeven momenten, in Foto 36 (oktober 1981) 10, p. 21-25 (met foto’s).

Hans van der Meer, Robert Doisneau: op zoek naar een vrijheid, in Foto 38 ( april 1983) 4, p. 54-59.

Hans van der Meer (foto’s) en Jan Mulder (tekst), Nu, waar die jongen loopt naar links kijken, in De Tijd 11 (28 juni 1985) 42, p. 32-37.

Hans van der Meer (foto’s) en Jan Mulder (inl.), Quirk of fate, Amsterdam (Bert Bakker) 1987.

Hans van der Meer en Jan Mulder (samenstelling), Interland. Het Nederlands elftal 1911-1955, Den Haag/Amsterdam (SDU/Focus) 1988.

Hans van Manen (voorw.), Erik Zwiers (tekst), Michael Ferron en Hans van der Meer (foto’s), Grand pas classique. Museale curiositeit of het perfecte ballet/Curiosities kept alive or the perfect ballet, Amsterdam (Fragment) 1989, ongepag.

Hans van der Meer en Fred Schmidt (samenstelling), Het Paleis in de verbeelding. Het Paleis voor Volksvlijt 1860-1961, Amsterdam (De Verbeelding) 1990 (idem: Amsterdam (Fragment) 1990; 2de dr.; Amsterdam (De Verbeelding) 1991, 3de dr.; Amsterdam (De Verbeelding) 2003 gecorrigeerde herdr.).

Melchior de Wolff (tekst), Hans Aarsman en Hans van der Meer (samenstelling), Stadsgezichten 1860-1975. Amsterdam in de verbeelding, Amsterdam (De Verbeelding) 1991.

Hans van der Meer (foto’s, samenstelling, tekst), Werk. Produktiebedrijven gefotografeerd, Amsterdam (De Verbeelding) 1993.

Hans van der Meer (tekst en foto’s), De koekjesfabriek, in Vrij Nederland 54 (4 december 1993) 48, p. 48-49.

Hans van der Meer, Fotografen over foto’s. De panorama’s van Jozef Sudek (1896-1976), in Kunstschrift 38 (september/oktober 1994) 5, p. 50-51.

Hans van der Meer (foto’s) en Rudy Kousbroek (tekst), Stadspanorama’s. Het regent nooit in Amsterdam, in Vrij Nederland 55 (24 december 1994) 51/52, p. 84-87.

Hans van der Meer (foto’s) en Jan Mulder (tekst), Hollandse velden, Amsterdam (De Verbeelding) 1998 (Engelse ed.: Dutch fields, 2004).

Hans van der Meer, Ruimte hoort op voetbalfoto, in de Volkskrant 20 december 1999.

Rudy Kousbroek (tekst), Koos Breukel, Amke de Kiviet en Hans van der Meer (foto’s), Dierenleven. 4 essays, Amsterdam (De Verbeelding) 2000, ongepag.

Hans van der Meer, Amsterdams verkeer/Amsterdam traffic, Amsterdam (De Verbeelding) 2000.

Hans van der Meer, Holland-België, in NRC Handelsblad 18 maart 2000.

Hans van der Meer (foto’s), Jan Mulder en Jan Plekker (tekst), Keepers, Amsterdam (De Verbeelding) 2001.

Anneke van Steijn (eindred.), Taco Anema, Hans van der Meer en Bert Verhoeff (foto’s), Communicatie, Amstelveen (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) 2001 (serie: Grafisch Nederland. Kerstnummer 2001).

[Hans Aarsman, Claudie de Cleen, Hans van der Meer e.a. (red.)] Useful Photography (2001) 1 t/m (2002) 8.

Catalogus tent. European Eyes on Japan 4, Tokio (EU-Japan Fest Japan Committee) 2002, p. 30-53.

Hans van der Meer (foto’s) en Chris Barrett (tekst), Bhutan-Montserrat. The other final, z.p. [Amsterdam] (De Verbeelding/KesselsKramer) 2002.

Hans van der Meer (tekst en foto’s), Achterland, Amsterdam (De Verbeelding) 2004.

Hans van der Meer (foto’s), Portugese velden, in Johan 5 (mei 2004) 5, p. 58-65.

Hans van der Meer and Greg Hobson, In conversation, in Archive [National Museum of Photography, Film & Television] januari 2005, p. 28-33.

Hans van der Meer, European fields. The landscape of lower league football, Londen (SteidlMACK) 2006 (idem paperback edities: Engelse ed., Duitse ed.: Spielfeld Europa. Landschaften der Fussball-Amateure, Göttingen (SteidlMACK) 2006; Franse ed.: Terrains d’Europe. Paysage du football amateur, Göttingen (SteidlMACK) 2006; Ned. ed.: Europese velden. Landschap van het amateurvoetbal, Amsterdam (De Verbeelding) 2006; Zweedse editie: Spelplats Europa en fotbollsresa genom de lägre divisionerna, Götenborg (Offside Press) 2006).

Hans van der Meer (tekst en foto’s), Champions tous terrains, in Enville. City magazine pour urbains curieux (juni 2006) 17, p. 42-43.

Hans van der Meer, Schapen tellen, Amsterdam (Nieuw Amsterdam) 2007.

Hans van der Meer, Verlangen naar ijs, in VPRO Gids 24 februari 2007, p. 10-11.

Marion van Eeuwen, Tedere portretten van dieren. Galerie Den Haag, in NRC Handelsblad 7 september 2007,

Cultureel Supplement, p. 23. Hans van der Meer (tekst en foto’s),

Bergsport, in M. Het maandblad van NRC Handelsblad mei 2008, p. 40-50.

Hans van der Meer (foto), Wereldvelden [spread], in Johan:

1 (september 2000) 1, p. 170-171.

1 (oktober 2000) 2, p. 190-191.

1 (november 2000) 3, p. 190-191.

1 (december 2000) 4, p. 190-191.

2 (januari 2001) 1, p. 206-207.

2 (februari 2001) 2, p. 190-191.

2 (maart 2001) 3, p. 190-191.

2 (april 2001) 4, p. 190-191.

2 (mei 2001) 5, p. 190-191.

2 (juni 2001) 6, p. 192-193.

2 (juli 2001) 7, p. 122-123.

2 (september 2001) 8, p. 148-149.

2 (oktober 2001) 9, p. 148-149.

2 (november 2001) 10, p. 148-149.

2 (december 2001) 11, p. 148-149.

3 (januari 2002) 1, p. 148-149.

3 (februari 2002) 2, p. 148-149.

3 (maart 2002) 3, p. 156-157.

3 (april 2002) 4, p. 156-157.

3 (mei 2002) 5, p. 156-157.

3 (juni 2002) 6, p. 156-157.

3 (juli 2002) 7, p. 156-157.

3 (september 2002) 8 , p. 120-121.

3 (oktober 2002) 9, p. 120-121.

3 (november 2002) 10, p. 118-119.

3 (december 2002) 11, p. 118-119.

4 (januari 2003) 1, p. 118-119.

4 (februari 2003) 2, p. 114-115.

4 (maart 2003) 3, p. 118-119.

4 (april 2003) 4, p. 118-119.

4 (mei 2003) 5, p. 118-119.

4 (juni 2003) 6, p. 118-119.

4 (juli 2003) 7, p. 106-107.

4 (september 2003) 8, p. 110-111.

4 (oktober 2003) 9, p. 118-119.

4 (november 2003) 10, p. 118-119.

4 (december 2003) 11, p. 114-115.

5 (januari 2004) 1, p. 118-119.

5 (februari 2004) 2, p. 110-111.

5 (maart 2004) 3, p. 110-111.

5 (april 2004) 4, p. 110-111.

5 (juni 2004) 6, p. 110-111.

5 (juli 2004) 7, p. 110-111.

5 (september 2004) 8, p. 104-105.

5 (oktober 2004) 9, p. 111-112.

5 (november 2004) 10, p. 104-105.

5 (december 2004) 11, p. 104-105.

6 (januari 2005) 1, p. 104-105.

6 (februari 2005) 2, p. 88-89.

6 (maart 2005) 3, p. 88-89.

6 (april 2005) 4, p. 88-89.

6 (mei 2005) 5, p. 88-89.

Hans van der Meer (tekst en foto), Achterland. Fotograaf Hans van der Meer reist deze zomer voor de Achterpagina door Nederland, in NRC Handelsblad:

19 juli 2004, p. 16.

20 juli 2004, p. 16.

21 juli 2004, p. 20.

22 juli 2004, p. 22.

23 juli 2004, p. 26.

24 juli 2004, p. 28.

26 juli 2004, p. 16.

27 juli 2004, p. 16.

28 juli 2004, p. 20.

29 juli 2004, p. 22.

30 juli 2004, p. 26.

1 augustus 2004, p. 24.

2 augustus 2004, p. 13.

3 augustus 2004, p. 18.

4 augustus 2004, p. 20.

5 augustus 2004, p. 22.

6 augustus 2004, p. 26.

7 augustus 2004, p. 24.

9 augustus 2004, p. 16.

10 augustus 2004, p. 16.

11 augustus 2004, p. 22.

12 augustus 2004, p. 22.

13 augustus 2004, p. 26.

14 augustus 2004, p. 28.

Hans van der Meer (tekst en foto’s), Dieren, in M. Het maandblad van NRC Handelsblad:

september 2005, p. 58-59.

oktober 2005, p. 58-59.

november 2005, p. 76-77.

december 2005, p. 76-77.

februari 2006, p. 62-63.

maart 2006, p. 60-61.

april 2006, p. 58-59.

mei 2006, p. 60-61.

juni 2006, p. 60-61.

juli 2006, p. 76-77.

augustus 2006, p. 62-63.

september 2006, p. 62-63.

oktober 2006, p. 62-63.

november 2006, p. 68-69.

december 2006, p. 84-85.

januari 2007, p. 60-61.

februari 2007, p. 60-61.

maart 2007, p. 60-61.

(foto’s in boeken, tijdschriften en ander drukwerk)

Hans van der Meer (foto), Een stap in stilte, Leidsch Dagblad 15 juli 1985, 22 juli 1985, 29 juli 1985, 5 augustus 1985, 12 augustus 1985, p. 3.

de Volkskrant 23 mei 1987, Het Vervolg, p. 5.

Leidsch Dagblad 21 mei 1988.

Rob Vreeken (samenstelling), Het jaar van het volk. Revolutie in Oost-Europa, Amsterdam (De Volkskrant) 1990.

Leo Divendal (red.), De vierde wand. De foto als theater/The fourth wall. Photography as theatre, Amsterdam (Fragment) 1991, p. 122.

Trouw 7 maart 1992, p. 15.

Trouw 8 januari 1994, p. 2.

Catalogus tent. Foto’s voor de stad. Amsterdamse documentaire foto-opdrachten 1992-1994, Amsterdam (Gemeentearchief) 1995, binnenzijde omslag voor- en achterzijde.

Het Parool 24 juni 1995, p. 29.

Trouw 18 mei 1996.

Brabants Dagblad 5 oktober 1996.

Bas Vroege, Deanna Herst, Henrik Barends (samenstelling), Groningen A-Z in foto’s, Edam (Paradox) 1997, ongepag.

Trouw 13 september 1997.

René Beaumont (hoofdred), <Geld<?, Amstelveen (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen, Grafische Cultuurstichting) 1998, p. 50-51 ((serie: Grafisch Nederland. Kerstnummer 1998).

Het Financieele Dagblad 20 augustus 1998, p. 7.

Elsevier 7 augustus 1999.

Algemeen Dagblad 11 mei 2000.

Algemeen Dagblad 15 juni 2000.

Trouw 16 september 2000.

José Viale Moutinho, Tee in den Wolken, in DU. Die Zeitschrift der Kultur (april 2001) 215, p. 48-57.

Algemeen Dagblad 26 april 2001.

Trouw 14 september 2001.

Martijn van de Griendt e.a., Brood, Amsterdam (De Verbeelding) 2001, ongepag.

Peter-Paul de Baar e.a., De Amstel, Amsterdam (Lubberhuizen) 2002, p. 140.

John Jansen van Galen (tekst) en Hans van der Meer (foto’s), Wandelen rond Amsterdam, Amsterdam (Contact) 2002.

Trouw 29 september 2003.

Martin Bril (intr.), I Amsterdam. A portrait of a city and its people, z.p. [Amsterdam] (Podium) 2004, voor p. 1, p. 38-45, 166-169, nap. 171.

Algemeen Dagblad 21 februari 2004.

Vrij Nederland 3 september 2005.

Great football photographers, UEFA Events (supplement to the official Match Programme for the 2008 UEFA Super Cup in Monaco), 2008.

in NRC Handelsblad:

24 maart 1990.

14 januari 1994.

19 januari 1994.

21 januari 1994.

28 januari 1994.

9 februari 1994.

15 februari 1994.

18 februari 1994.

1 maart 1994.

2 maart 1995

15 juni 1995.

12 mei 2000.

17 maart 2001.

8 november 2002.

4 maart 2005.

in de Volkskrant:

19 augustus 1995.

11 oktober 1997.

29 mei 2000.

19 augustus 2000.

19 mei 2001.

13 augustus 2001.

20 augustus 2001.

27 augustus 2001.

3 september 2001.

11 september 2001.

17 september 2001.

5 november 2001.

19 november 2001.

3 december 2001.

17 december 2001.

24 december 2001.

11 februari 2002.

11 maart 2002.

1 juni 2002.

3 juni 2002.

17 juni 2002.

2 juli 2002.

27 februari 2003.

7 juni 2003.

25 oktober 2003.

3 november 2003.

8 mei 2004.

9 februari 2005.

30 september 2006.

27 november 2006.

5 februari 2007.

31 augustus 2007.

in Het Parool:

21 oktober 1997.

6 december 1997.

31 maart 1998.

2 april 1998.

4 april 1998.

9 april 1998.

11 april 1998.

16 april 1998.

18 april 1998.

22 april 1998.

29 april 1998.

9 mei 1998.

13 mei 1998.

16 mei 1998.

18 september 1999.

15 februari 2002.

15 januari 2004.

Opdrachtgevers

{na het jaar staat vermeld de opdrachtgever en tussen haakjes de titel of het onderwerp van de opdracht)

1988 Gemeente Leiden (Verbeelding van Leiden).

1989 Holland Festival (Grand Pas Classique).

1991 Stichting SOLOZ (Gewoon in Beeld).

1993 Nederlands Foto Instituut (Reconstructies).

1994 Amsterdams Fonds voor de Kunst (Amsterdams Verkeer).

1996 Academisch Ziekenhuis Groningen (Groningen A-Z in foto’s).

1996 Dienst Welzijn van Gemeente Amsterdam (4 foto’s voor gebouw Metropool).

1998 Dienst Binnenstad Gemeente Amsterdam (Beschermd Stadsgezicht).

1999 Stichting Holland-België/België-Holland, (Holland-België/België-Holland).

1999 Amsterdams Fonds voor de Kunst en Beijing People’s Organisation for Friendship with Foreign Countries (Stadsfietsen).

1999 Centro Português de Fotografia (Rondom Porto).

2000 Rijksgebouwendienst (14 foto’s voor nieuw gebouw Nederlands Normalisatie Instituut).

2001 Japan Fest (European eyes on Japan).

2001 Grafische Cultuurstichting (Communicatie).

2002 Pieter van Huystee Filmproductions, Arts & Ex (Go West Young Man).

2003 Amsterdam Art Foundation (speciale doos met 8 panorama’s, ontworpen door Erik Kessels).

2004 National Museum for Photography, Film and Television, Bradford (The other side of Football).

2004 NRC Handelsblad (Achterland).

2004 Silo Gallery i.s.m. Centro Português de Fotografia, Porto (Campo de Futbol).

2004 Franse Ministerie van Cultuur en Communicatie en Rencontres d’Arles

2004 (Football on stage in Provence).

Secundaire bibliografie

Ton van Brussel, Knap fotowerk bij ‘Ars’, in Leidsch Dagblad 15 oktober 1976.

Anoniem, Hans van der Meer: Het zien is de belevenis, in Foto 33 (juni 1978) 6, p. 37-41 (met foto’s).

Anoniem, Fotografie in Bibliotheek Zandvoort, in Haarlems Weekblad 21 februari 1979.

Wim Barnds en Bartjungmans (red.), Steeds. Het moment, in Leidsch Dagblad 12 februari 1985.

Anoniem, Prenten en foto’s als museumstukken, in Leids Nieuwsblad 20 februari 1985.

Anoniem, Portfotolio. Foto ’86 Amsterdam. Hans van der Meer. “Zo’n foto is een geschenk”, in Foto 41 (mei 1986) 5, p. 66-70 (met foto’s).

Catalogus World Press Photo, Amsterdam/Brussel (Elsevier) 1987, p. 40-41, 125.

Wim Broekman, Stimuleringsprijs ’86/Hans van der Meer. Foto Stimulerings Prijs, in Foto 42 (maart 1987) 3, p. 22, 28-32 (met foto’s).

Hansmaarten Tromp, Fotografie voorjaar ’87, in Avenue 22 (april 1987) 4, p. 140-141, 144-145, 147, 151.

Rolf Bos, Zoeken naar de grillen van het lot in Boedapest, in de Volkskrant 13 juni 1987.

Mariëtte Haveman, De belichaming van het ongerichte gescharrel. Melancholische foto’s van Hans van der Meer, in Vrij Nederland. Boekenbijlage (4 juli 1987) 27. p. 13.

Bart Jungmann, Het derde oog van Hans van der Meer. ‘Ik probeer de achtergrond naar voren te halen’, in Leidsch Dagblad 11 juli 1987.

Anoniem, Hans van der Meer: Foto’s van het leven op de achtergrond, in AC&F special najaar 1987.

Frits Bruins en Linda Roodenburg (samenstelling en red.), De verbeelding van Leiden, Leiden (Spruyt, Van Mantgem & De Does) 1988, p. 6, 48-55.

Anoniem, [Zonder titel; twee fototentoonstellingen in Museum Het Princessehof], in Museum Het Princessehof. Tevens mededelingenblad van de vereniging van vrienden van het Princessehof 15 (april-mei 1988) 2, ongepag.

Sikke Doele, Uitstekend fotowerk in Princessehof. Exposities van Paul Graham en Hans van der Meer, in Leeuwarder Courant 15 april 1988.

Wim Broekman, De verbeelding van Leiden (recensie), in Foto 43 (juli/augustus 1988) 7/8, p. 37.

Leo Divendal. De verbeelding van Leiden: een opmerkelijk fotoboek, in Haarlems Dagblad 21 juli 1988.

Bart Jungmann, Zulke doelpunten maken ze niet meer. Jan Mulder over de schoonheid van oude voetbalfoto’s, in Leidsch Dagblad 22 november 1988.

Nico Scheepmaker, Nooit meer een wit paard op de achtergrond. Het veranderde beeld van voetbalfoto’s, in Vrij Nederland. Boekenbijlage (10 december 1988) 49, p. 6.

Anoniem, Geënsceneerde werkelijkheid, in de Volkskrant 20 mei 1989, p. 11 (met foto’s).

René Frank, “Grand Pas Classique”: fraai fotoboek, in De Telegraaf 16 juni 1989.

Catalogus Internationale Fotoveiling Amsterdam. Zondag 25 februari 1990, Amsterdam (Stichting Canon Image Centre/Stichting F32/Hotel Pulitzer) 1990, lot 169-170.

Ingeborg Leijerzapf e.a. (tekst), Het beslissende beeld. Hoogtepunten uit de Nederlandse fotografie van de 20e eeuw, Amsterdam (BIS) 1991, p. 65, 202.

Pieter van Dam, Zottigheid. 3 Oktober in Leiden, Leiden (Bureau Voorlichting en Public Relations, Academisch Ziekenhuis en Medische Faculteit Leiden) 1992, ongepag.

Riet Diemer, Gewoon in beeld, in Trouw 22 april 1992, p. 2.

Linda Roodenburg, Reconstructies. Vijf fotografen en de beleving van de gebouwde omgeving, P/F Professionele Fotografie (1993) 8, [katern Opdrachtfotografie P/F], p. 35-50.

Max Paumen, Mensen op de werkvloer, in NRC Handelsblad 12 januari 1994, p. 17.

Eddie Marsman, Werken is wachten. Suggestieve foto’s van Hans van der Meer, in NRC Handelsblad 1 april 1994.

Anoniem, Werk, in Trouw 28 december 1994, p. 5

Catalogus Fotofestival Naarden, Naarden (Focus Publishing) 1995, p. 66-67.

Jan Koekebakker (eindred.), Werk/work, De Randstad fotocollectie/The Randstad Collection of Photographs 1988-1995, Amsterdam (Randstad Holding) 1995, p. 58, 103, 119.

Anoniem, Fotofestival Naarden 13 mei-15 juni. Hans van der Meer. Amsterdams verkeer, in Focus 82 (mei 1995) 5, p. 66-67.

Eddie Marsman, Foto’s voor de stad, in Foto 50 (oktober 1995) 10, p. 30, 42-45 (met foto’s).

Anoniem, Foto’s voor de stad, 1993-1995, in Ons Amsterdam 47 (oktober 1995) 10, p. 226-229 (met foto’s).

Hanneke de Wit, Van hotelier tot botjeskluiver, in Het Parool 5 oktober 1995.

Bart Jungmann, Op zoek naar vijf voetballers die in het strafschopgebied liggen, in de Volkskrant 4 december 1995, p. 17.

M. Thijsen, Collectie Randstad van schaftlokaal tot bedrijfscultuur, in Het Financieele Dagblad 20 januari 1996.

Eddie Marsman, Het vierde tegen het zesde. Amateurvoetbal gefotografeerd door Hans van der Meer. Portfolio, in Foto 51 (november 1996) 11, p. 57-61 (met foto’s).

Henk Kuipers, Fotografen uit Groningen voelen zich gepasseerd, in Nieuwsblad van het Noorden 7 december ] 996.

Hans Rooseboom, Van der Meer, Hans (born 1955), in Sheila D. Muller (red.), Dutch Art. An Encyclopedia, New York/Londen (Garland Publishing Inc.) 1997.

Ben ten Holter, Kiosk, in Het Parool 26 februari 1997.

Bart Jungmann, Tussen oude veldjes en onsterfelijke passie, in de Volkskrant 13 juni 1998.

Paul Onkenhout, Het romantische voetbalveld, in de Volkskrant 27 augustus 1998.

Matty Verkamman, Geen publiek, weinig techniek en kankeren op de scheids, in Trouw 29 augustus 1998.

Maarten Moll, Voetbalveld als monument, in Het Parool 7 september 1998.

Nando Boers, Fotoboek over Nederlands amateurvoetbal gaat terug naar de essentie, in Haarlems Dagblad 10 september 1998.

Eddie Marsman, Nostalgische velden, in NRC Handelsblad 11 september 1998.

Patrick Meershoek, Eerbetoon aan armzalige ploeteraars. Hollandse Velden registreert treurige schoonheid van de laagste elftallen, in Tubantia 11 september 1998.

Anoniem, Uitwedstrijd geeft andere vlekken, in de Volkskrant 14 september 1998.

Patrick Meershoek, Eerbetoon aan armzalige ploeteraars. ‘Hollandse velden’ ontmaskert helden als dromers, in Noordhollands Dagblad 2 oktober 1998.

Anoniem, De melancholie van Hollandse velden. Bescheiden meesterwerkje van Hans van der Meer en Jan Mulder, in De Telegraaf 7 november 1998.

Anoniem, Hans van der Meer. Hollandse Velden/Dutch Fields, in NFI news (december 1998) 5, p. 7.

Joop Eijkens, Hollandse velden fotogeniek. Expositie Hans van der Meer in Nederlands Foto Instituut, in Brabants Dagblad 3 december 1998.

Tommy Roedolf, Zoek nu de oervorm van het vaderlandse voetbal. Hollandse velden in het Nederlands Foto Instituut, in De Havenloods 9 december 1998.

Arjen Ribbens, ‘Dertigers kopen geen boeken meer’. Boekhandel Verbeelding sluit, in NRC Handelsblad 10 december 1998.

Jaap Huisman, Sterkste foto?, in de Volkskrant 22 december 1998.

Annet Embrechts, Het Kirov ballet. Het bovenlichaam net zo belangrijk als de benen, in de Volkskrant 16 december 1999.

Catalogus tent. Still/Moving. Contemporary photograpby, film and video from the Netherlands, Kyoto (The National Museum of Modern Art) 2000, p. 151 (met foto’s).

Martijn van Nieuwenhuyzen e.a. (samenstelling) , For real. Een voorstel tot gemeentelijke kunstaankopen 1999/2000, Amsterdam/Rotterdam (Stedelijk Museum/NAi) z.j. [2000], p. 64-65, 76-77.

Mirelle Thijsen, Humanistische fotografie en het geluk van de alledaagsheid. Het Nederlandse bedrijfsfotoboek 1945-1965, Utrecht (Universiteit Utrecht) 2000 (Proefschrift Universiteit Utrecht).

David Winner, Brilliant orange. The neurotic genius of dutch football, Londen (Bloombury) 2000, p. 62-65.

Ulf Erdmann Ziegler, Das Gegenteil von Sport: Hollanse Velden, in Frankfurter Rundschau 15 april 2000.

Anoniem, En de absolute winnaar: het urinoir bij Germinal, in de Volkskrant 20 mei 2000.

Remko de Kok, Geen skyboxen, maar knotwilgen, in Algemeen Dagblad 8 juni 2000.

Andrea Bosman, Goed en fout, in Trouw 9 juni 2000.

David Winner, Dutch masters of the beautiful game, in The Daily Telegraph 10 juni 2000.

Martin Schouten, Eigenwijs in het kwadraat, in de Volkskrant 14 juni 2000, p. 15.

Anoniem, Hollandse Velden: Oervoetbal in Kempenland, in Eindhovens Dagblad 15 juni 2000.

Marije Vlaskamp, Alles is kapot en niemand heeft haast. Hard trappen op de Vliegende Duif, in Het Parool 15 juni 2000.

Arjen Fortuin, Wetmatige verliezers. De zwarte esthetica van totaalvoetbal, in NRC Handelsblad 30 juni 2000.

Edie Peters, Duwen, schelden, trekken en zo laat mogelijk remmen, in de Volkskrant 20 juli 2000.

Peter van Brummelen, Met een verbeten blik in een opstopping, in Het Parool 28 juli 2000.

Nicolaas Matsier, Het lage perspectief van de fietser. Amsterdams verkeer/Amsterdam traffic door Hans van der Meer, in Vrij Nederland 61 (5 augustus 2000) 31/32, p. 107.

Lucette ter Borg, Echt of onecht: even modieus als oud thema, in de Volkskrant 25 oktober 2000.

Willem Ellenbroek, Van een schavuit en een eenzame ezel. Drie fotografen ontleden onze verhouding tot de dieren, in de Volkskrant 30 november 2000.

Peter van Brummelen, Uit de folder van een vleesgroothandel, in Het Parool 4 december 2000.

Arno Haijtema, Onbedaarlijk lachwekkend, in de Volkskrant 16 januari 2001.

Paul Onkenhout, De Hollandse bal ligt altijd in de sloot, in de Volkskrant 23 maart 2001.

Marina de Vries, Fotografie kijkt vooruit, schilderkunst achterom, in Het Parool 25 juni 2001.

Suk-Jae Hummelen, Helden in beeld gevangen. Fotografie. Jan Blokker stelt expositie samen in de Nieuwe Kerk, in Trouw 26 september 2001.

Ghristiaan Ruesink, Zweven van geluk. Oscar Moens van banneling bij AZ tot Nederlands international, in Algemeen Dagblad 10 november 2001.

Maarten Moll, De keeper is een goede minnaar, in Het Parool 22 november 2001.

Paul van der Steen, Voetbalfoto’s die nog naar gras ruiken, in Dagblad De Limburger 13 december 2001.

Jaap Lieverse, Geworstel met de moderniteit. Kerstnummer Grafisch Nederland dit jaar gewijd aan ‘communicatie’, in Het Financieele Dagblad 15 december 2001.

Paul Onkenhout, Een en al eenzaamheid, in de Volkskrant 21 december 2001.

Hub. Hubben, Wassen, boenen en borstelen, in de Volkskrant 28 december 2001.

Wim van Sinderen, Fotografen in Nederland. Een anthologie 1852-2002, Amsterdam/Gent/Den Haag/(Ludion/Fotomuseum Den Haag) 2002, p. 252-253 (met foto’s).

Mirelle Thijsen, Het bedrijfsfotoboek 1945-1965. Professionalisering van fotografen in Nederland, Rotterdam (Uitgeverij 010) 2002, p. 204, 206, 210, 212 ( serie: Beeldcultuur in Nederland 1).

Arjen Fortuin, Niet Schieten, in NRC Handelsblad 1 februari 2002.

Christiaan Ruesink, Ook spitsen moeten Keepers lezen, in Algemeen Dagblad 27 februari 2002.

Mark Moorman, Iedereen is een fotograaf, in Het Parool 12 maart 2002.

Hans den Hartog Jager, Waar is de tuinkabouter gebleven?, in NRC Handelsblad 19 maart 2002.

Arno Haijtema, Bekoelde liefde voor een modelhelikopter. Useful Photography, in de Volkskrant 20 maart 2002.

Erik van den Berg, Smetteloos voetbal, in de Volkskrant 2 juli 2002, p. 13.

Catalogus tent. Grenzeloos/boundless, Naarden (Fotofestival) 2003, p. 20-21, 169.

Bart Jungmann, Echt voetbal. The other final, in de Volkskrant 13 maart 2003.

Maarten Moll, ‘s Werelds slechtste voetballand. Fotoboek, in Het Parool 21 maart 2003.

Mark Moorman, 8 x rode loper. Welkom, in Het Parool 8 april 2003.

Anoniem, De tactische bespreking – Hans van der Meer. The Other Final, in BN/De Stem 1 mei 2003.

Anoniem, Go West, Young Man!, in de Volkskrant 8 mei 2003.

MM, Panorama’s van eenzame ruiters in lege ruimte, in Het Parool 9 mei 2003.

Roos Tesselaar, Weg met de hokjes! Grenzen bestaan niet op Fotofestival Naarden, in Algemeen Dagblad 30 mei 2003.

Roos van Put, De kunst om het gevoel vast te leggen, in Haagsche Courant 10 september 2003, Uit, p. 7.

Anoniem, Hans van der Meer, in NRC Handelsblad 18 september 2003.

Sandra Smallenburg, Dit was voetbal. Gesprek met fotograaf Hans van der Meer, in NRC Handelsblad 19 september 2003, Cultureel Supplement.

Peter Delpeut, Hans van der Meer goes west, in Foam Magazine (november 2003) 4, p. 84-85.

Dirk Limburg, ‘Dat is wat een schaap ziet in de wei!’ Gesprek over beeldende kunst voor kinderen op tv, in NRC Handelsblad 12 maart 2004.

Willem Vissers, Portugese velden, in de Volkskrant 16 juni 2004.

V.S., Du foot dans le paysage, in Marseille l’Hebdo 7 juli 2004.

Francoise Dargent, Le choix de Martin Parr, in Le Figaro 10/11 juli 2004.

Steven Humblet, Een copieuze fotografiemaaltijd in Arles: 35ste uitgave van Rencontres Internationales de la Photographie is opnieuw voltreffer, in De Tijd 24 juli 2004.

Henny de Lange, Geen molens, in Trouw 16 september 2004.

Mark Moorman, Amsterdam voor het oog van de wereld. Markante mannen en vrouwen die de elementen trotseren, in Het Parool 23 september 2004.

Gijs van Tuyl (voorwoord) en Hripsimé Visser (tekst), In sight. Contemporary Dutch photography from the collection of the Stedelijk Museum, Amsterdam, Amsterdam (Stedelijk Museum) 2005, ongepag.

Marianne Vermeijden, Wandelen in een sjoelbak, in NRC Handelsblad 3 december 2004.

Liz Jobey, Hans van der Meer. Dutch fields and beyond, in Archive [National Museum of Photography, Film & Television] januari 2005, p. 22-27 (met foto’s).

Peter Delpeut, De droom van orde te kijk gezet, in De Groene Amsterdammer 14 januari 2005.

Jim Greenhalf, Football in focus as you never saw it before…, in Telegraph & Argus 28 januari 2005.

John Woodcock, The other side of the beautiful game, in Yorkshire Post 28 januari 2005, p. 3.

Pete May, Just for kicks, in The Guardian Weekend 29 januari 2005, p. 24-29.

Andrew Graham-Dixon, In the picture, in The Sunday Telegraph Magazine 10 april 2005, p. 65.

Irma van Bommel, In vuur en vlam, in Eindhovens Dagblad 18 juni 2005.

Anoniem, Holland gegen Deutschland. Das Duell der grossen Rivalen – am Mittwoch in Rotterdam, in Der Tagesspiegel 16 augustus 2005, p. 21.

Mirjam van Huet, De keeper – De eenling is de pineut of de held, in De Gelderlander 28 september 2005.

Martin Parr en Gerry Badger, The Photobook. A History, Volume II, Londen (Phaidon) 2006, p. 58, 69, 85, 209, 232-233.

Catalogus tent. Click Doubleclick. The Documentary Factor, Keulen (König)

2006, p. 39-40, 67, 134-143, 312.

Anoniem, Fotografie. Hans van der Meer, in NRC Handelsblad 16 maart 2006.

Bert Wagendorp, Voetbalverhalen zonder einde, in de Volkskrant 16 maart 2006.

Wijnand Nijs, Voetbal in de verte, in BN/De Stem 18 maart 2006.

Herman Nijman, Beelden van Hans van der Meer blijven het oog prikkelen, in De Stentor/Zwolse Courant 18 maart 2006.

Patrick Meershoek, Gouda, Nederland. DONK…, in Het Parool 18 maart 2006.

Mark Moorman, De Europese voetbalvelden…, in Het Parool 18 maart 2006.

Herman Nijman, Je moet wel de bal zien, in Provinciale Zeeuwse Courant 22 maart 2006.

Anoniem, Op zoek naar de idylle van het spel, in Dagblad van het Noorden 24 maart 2006.

Auke Kok, Ruimte, in NRC Handelsblad 24 maart 2006.

Daan Hakkenberg, Mannelijk naakt op zondagmorgen, in AD/Amersfoortse Courant 27 maart 2006.

Adri Vermaat, Geen skyboxen en clubcards, hooguit wat bankjes, 22 spelers, een scheidsrechter en een bal, in Trouw 11 april 2006.

Eddie Marsman, Doodgewoon voetbal uit twintig landen, in NRC Handelsblad 12 april 2006.

Anoniem, Hans van der Meer, in NRC Handelsblad 13 april 2006.

Anoniem, Hans van der Meer, in NRC Handelsblad 20 april 2006.

Anoniem, Poule D plaatjes, in NRC Handelsblad 2 juni 2006.

Willem Vissers, Slungelige mannen zijn even Ronaldinho. Fotograaf Hans van der Meer toont in boek over Europese velden het oprechte voetbalplezier, in de Volkskrant 4 juni 2006.

Anoniem, Bijzondere foto’s van gewone voetbalvelden, in Eindhovens Dagblad 6 november 2006.

Hans Wagenaars, ‘Europese velden’ – Zo ver mogelijk weg van de Champions League. “Besef dat je vader op datzelfde veldje heeft gevoetbald en gejuicht…”, in Eindhovens Dagblad 10 november 2006.

Anoniem, Waar is ons dorp gebleven?, in De Stentor/Nieuw Kamper Dagblad 1 december 2007.

Anoniem, Ook digitaal afdrukken is een ambacht. Fotovaklaboratorium De Verbeelding in Purmerend houdt stand, in Noordholland Dagblad 5 december 2007.

Maartje van den Heuvel en Tracy Metz, Nature as Artifice. New Dutch Landscape in Photography and Video Art, Rotterdam (NAi Publishers) 2008, p. 98-109, 285 (met foto’s).

Jaap Goedegebuure, Jan Smeekens – Schapen tellen [etc], in Eindhovens Dagblad 2 februari 2008.

Mark Moorman, Monsterlijke prijzen. Gebruiksfotografie over prijswinnaars, in Het Parool 6 maart 2008.

Marieke van Twillert, Schapen zonder kinderkitsch, in NRC Handelsblad 11 april 2008.

Michaela Reichart, Tormänner und Einsame Schafe. Graz: Hans van der Meer in der Galerie Camera Austria, in Kronen Zeitung 30 mei 2008, p. 31.

Walter Titz, Menschen statt Stars, in Kleine Zeitung 31 mei 2008, p. 77.

Bernhard Flieher, Spielfeld Kulturwiese, in Salzburger Nachrichten 31 mei 2008, p. 14.

Wenzel MraDek, [zonder titel: artikel n.a.v. tentoonstelling Arbeit und Spiel], in Korso juni 2008, p. 24.

Mark Moorman, Koop die schoen, in Het Parool 4 juni 2008, bijlage PS, p. 2-3.

Anoniem, ‘Oranjekunst’ in Zwitserland, in Spits 9 juni 2008.

Wolfgang Kühnelt, In der Tiefe des Raumes, in Steiermark 23 juni 2008, p. 15.

Hans den Hartog Jager, Weg met ons. Moderne Hollandse landschappen in het Kröller-Müller Museum, in NRC Handelsblad 4 juli 2008, Cultureel Supplement, p. 8-9.

Peter Delpeut, Het gaat niet om schoonheid. Perspectieven op het Nederlandse landschap, in De Groene Amsterdammer 132 (11 juli 2008) 28/29.

Wim van der Beek, Landschap met een eigen smoel, in De Stentor/Zwolse Courant 12 juli 2008.

Dick Schinkelshoek, Het geheim van Utrecht, in Nederlands Dagblad 5 september 2008.

Anoniem, Supervisie, in Noordhollands Dagblad 11 oktober 2008.

Eddie Marsman, ‘Het geheim van Utrecht’ geeft zijn mysteries langzaam prijs, in NRC Handelsblad 15 oktober 2008.

Onderscheidingen

1986 FOTO Stimuleringsprijs ’86 (voor portfolio Quirk of fate).

1987 Derde prijs, Dagelijks leven series, World Press Photo.

1989 Aanmoedigingsprijs Fotografie van Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Tentoonstellingen

1976 (g) Leiden, Ars Aemula Naturae (Ars Expositie-Centrum), Theodoor Niekus, Harry Cock, Koen de Keyzer, Hans van der Meer.

1978 (g) Velsen, Felison Stadhuis, Fotografen in de Burgerzaal [reizende tentoonstelling: Den Haag, Willemshof].

1979 (e) Zandvoort, Bibliotheek Zandvoort, Fotografie. Hans van der Meer.

1981 (g) Den Haag, Fotogalerie Kiek, Bob Busking, Steven Kleijnenberg, Hans v.d. Meer.

1981 (g) Parijs, Institut Néerlandais, Hans van Hagen, Simon Koene, Hans van der Meer.

1983 (g) Alkmaar, Portaal, Twaalf fotografen en een keramiste.

1984 (e) Amsterdam, Koffieshop De Zomertuin, Hans van der Meer straatfotografie. (Amsterdam Foto ’84).

1985 (e) Amsterdam, De Moor, Een stap in stilte. Foto’s gemaakt in de straten van de Leidse binnenstad.

1985 (e) Leiden, Prentenkabinet der Rijksuniversiteit Leiden, Een stap in stilte. Foto’s gemaakt in de straten van de Leidse binnenstad.

1986 (e) Amsterdam, Boekhandel De Verbeelding, Hongarije.

1986 (g) Amsterdam, Galerie f.32, [ingezonden foto’s voor de FOTO Stimuleringsprijs ’86]

1986 (g) Boedapest, Fotogalerie Utcakepek, [tentoonstelling tijdens festival The Netherlands in Hungary].

1987 (g) Amsterdam, Nieuwe Kerk, World Press Photo 1987 .

1987 (e) Amsterdam, Melkweg Galerie, Quirk of Fate.

1988 (e) Leeuwarden, Museum Het Princessehof, Quirk of Fate.

1988 (g) Leiden, De Waag, De Verbeelding van Leiden.

1989 (g) Amsterdam, De Moor, De belangrijkste foto in 1988.

1989 (g) Amsterdam, Theater Bellevue, Grand Pas Classique Museale curiositeit of het perfecte ballet.

1990 (g) Enschede, Rijksmuseum Twenthe, [serie Werk].

1991 (g) Amsterdam, Nieuwe Kerk, Het beslissende beeld. Hoogtepunten uit de Nederlandse fotografie van de 20e eeuw (Collectie Stichting Dutch Photography).

1991 (g) Amsterdam, Oude Kerk, De Vierde Wand/The Fourth Wall.

1991 (g) Amsterdam, boekhandel De Verbeelding, Odessa [Hans van der Meer en Judit Szabö].

1992 (e) Gewoon in beeld (reizende tentoonstelling van de Federatie van Ouderverenigingen te Utrecht langs scholen en openbare bibliotheken).

1992 (e) Groningen, USVA Fotogalerie, “Werk”. Een fotoserie in wording door Hans van der Meer.

1993 (g) Rotterdam, Nederlands Architectuurinstituut, Reconstructies.

1995 (g) Amsterdam, Gemeentearchief Amsterdam, Foto’s voor de stad. Amsterdamse documentaire foto-opdrachten 1992-1994.

1995 (e) Helmond, Gemeentemuseum Helmond, Werk. Produktiebedrijven gefotografeerd.

1995 (e) Naarden, First Floor, Amsterdams Verkeer/Traffic in Amsterdam (Fotofestival Naarden).

1998 (g) Parijs, Institut Néerlandais, Hollandse Velden/Dutch Fields – Hans van der Meer en No Mundo Maravilhoso do Futebol – Julian Germain.

1998/1999 (e) Rotterdam, Nederlands Foto Instituut, Hollandse Velden.

1999 (g) Naarden, Gele Loods, The Beauty of the Beast (Fotofestival Naarden).

2000 (g) Amsterdam, Amsterdams Historisch Museum, Stadsfietsen.

2000 (g) Amsterdam, Fotogalerie 2½x4½, Dierenleven.

2000 (g) Amsterdam, Stedelijk Museum, For Real.

2000 (g) Brugge, Kunstcentrum Oud Sint-Jan, België-Holland, Holland-België voetbal in de Lage Landen.

2000 (e) Eindhoven, Museum Kempenland, Hollandse velden (Fotomanifestatie Eindhoven 2000).

2000 (g) Evora, Dom Manuel Palace, Harvest. Contemporary Art from The Netherlands.

2000 (g) Hannover Nederlands paviljoen World Expo Hannover, Holland schept ruimte.

2000 (g) Kyoto, Kyoto National Museum, Still/Moving.

2000 (g) Rotterdam, Kunsthal, Rondom Porto.

2000 (g) Rotterdam, Nederlands Foto Instituut, België-Holland, Holland-België voetbal in de Lage Landen.

2001 (g) Amsterdam, Nieuwe Kerk, Jongens van Jan de Witt.

2001 (g) Amsterdam, Stedelijk Museum, Nieuwe Aanwinsten.

2001 (e) Groningen, Gallerie Sign, Hollandse Velden-Vlaamse Velden.

2001 (e) Prato, Dryphoto Arte Contemporanea, Dutch Fields and Porto Panoramas.

2001/2002 (e) Maastricht, Centre Céramique, Hollandse Velden-Vlaamse Velden.

2002 (e) Amsterdam, Suzanne Biederberg Gallery, “Water/Ice”. Julien Germain, “Clouds”: new colour photography and a video. Hans van der Meer, “Skater in the mist”: recent black & white photography and a video.

2002 (g) Brugge, Station Brugge, Lost Locations.

2002 (g) Okayama, Okayama Prefectural Museum of Art, European Eyes on Japan 4.

2002 (g) Porto, Centro Português de Fotografia, Rondom Porto.

2002/2003 (g) Den Haag, Fotomuseum Den Haag, Fotografen in Nederland 1852-2002.

2003 (e) Amsterdam, Stedelijk Museum, Go West, Young Man!

2003 (e) Den Haag, Galerie van Kranendonk, Hans van der Meer.

2003 (g) Hiroshima, Hiroshima Prefectural Museum of Art, European Eyes on Japan 4.

2003 (g) Naarden, Grote Kerk, Grenzeloos [boundless] (Fotofestival Naarden).

2004 (g) Amsterdam, Foam, I Amsterdam.

2004 (g) Amsterdam, Fotogram, [sportfoto’s van Hans van der Meer en Bastiaan Heus].

2004 (e) Arles, Football on stage in Provence (Les Rencontres d’Arles 2004).

2004 (e) Leiden, LUMC Galerie, Hollandse en Vlaamse velden.

2004 (e) Parijs, Mode- en designwinkel Colette, Go West Young Man!

2004 (g) Pingyao, Dutch Scenes [tentoonstelling tijdens internationaal fotofestival].

2004 (e) Porto, Centro Português de Fotografia, Compos Holandeses et Guardaredes (Hollandse Velden en Keepers).

2004 (e) Porto, Silo-Espaco Cultural do Norteshopping, Campo de Futbol.

2005 (g) Amsterdam, Melkweg Galerie, [bomenfoto’s].

2005 (e) Bradford, National Museum of Photography, Film & Televison, The Other Side of Football.

2005 (e) Brighton, Gardner Arts Centre. University of Sussex Campus, Flemish Fields – Keepers.

2005 (g) Chicago, Art Institute of Chicago, In sight. Contemporary Dutch Photography from the Collection of the Stedelijk Museum, Amsterdam.

2005 (g) Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, Foto’s uit de polder.

2006 (e) Amsterdam, Exposorium Vrije Universiteit, Hollandse velden.

2006 (g) Amsterdam, Huis Marseille, Whisper not.

2006 (g) Brussel, Palais des Beaux Arts, Click Doubleclick.

2006 (e) Beijing, Timezone8 Gallery, Hans van der Meer: European Fields in Beijing.

2006 (e) Eindhoven, Auditorium Technische Universiteit, Europese Velden.

2006 (e) Frankfurt, Fotografie Forum International, European Fields.

2006 (e) Milaan, Museo di Fotografia Contemporanea, European Fields.

2006 (g) München, Haus der Kunst, Click Doubleclick: das Dokumentarische Moment.

2006 (g) New York, Janet Borden Inc., Standpoint a Matter of Choice.

2006 (g) Rotterdam, CBK, Fotografie. Nieuwe aanwinsten.

2006 (e) Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, Europese velden. Landschap van het amateurvoetbal/The Landscape of Lower League Football.

2006 (g) Sydney, Autralian Centre for Photography. Dutch dare. Contemporary photography from the Netherlands [reizende tentoonstelling].

2007 (e) Brussel, Madou Building, The Landscape of Lower League Football.

2007 (g) Den Haag, Galerie van Kranendonk, Humanimal, dierenfoto’s van Hans van der Meer, Jet van Schie, Maarten Wetsema en Nicolas Wilmouth.

2007 (g) Hasselt, Cultuurcentrum (Kunstlaan 5), Vlaamse en Hollandse velden [foto’s van Hans van der Meer en Alain Breyer].

2007 (g) Parijs, Institut Néerlandais, Choix d’artistes.

2007 (g) Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, Dutch Eyes. Een nieuwe geschiedenis van de fotografie in Nederland.

2007/2008 (g) Heino, Kasteel Het Nijenhuis/De Fundatie, Rafels, Randen en Routes.

2008 (g) Boedapest, Ludwig Múzeum, Két holland fotográfus/Two Dutch Photographers.

2008 (e) Florence, Fotogalerie Barncolini Grimaldi Arte Contemporana, The Landscape of Lower League Football.

2008 (e) Götenborg, Varldskulturmuseet (Museum of World Culture), European Fields-Spelplats Europa.

2008 (e) Graz, Galerie Camera Austria im Kunsthaus Graz, Work and Play/Arbeit und Spiel.

2008 (g) Otterlo, Kröller-Müller Museum, Nature as Artifice. New Dutch Landscape in Photography and Video Art.

2008 (e) Trento, Valarica 1703, Ritratti di mucche (onderdeel van het jaarlijkse Festival di fotografia van de Associazone Fotografica Trento Asa).

2008 (g) Utrecht, Centraal Museum, Het Geheim van Utrecht.

2008 (e) Winterthur, Fotomuseum Winterthur, Spielfelder-Landschaft des Amateur-Fussballs in Europa.

Films

1999 Beijing on a Bicycle.

2000 Vlaamse velden.

2002 Voorwaarts.

2004 Saturday Afternoon Sunday Morning.

2004 Campo de Futbol.

2006 Campi di Calciatori.

Radio- en televisieprogramma’s

11 februari 1999 De Avonden, met o.a. reportage over Hans van der Meer n.a.v. het fotoboek Hollandse velden (VPRO-radio).

25 november 2005 Hollands zicht. Documentair fotograaf Hans van der Meer (AVRO-televisie).

15 maart 2006 De wereld draait door, met o.a. een gesprek met Hans van der Meer over zijn gang langs de amateurvoetbalvelden van Europa (VARA-televisie).

18 maart 2006 TROS Nieuwsshow, met o.a. een gesprek met Hans van der Meer n.a.v. tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen.

14 april 2006 De Avonden. L.J.A.D. Creyghton in gesprek met Hans van der Meer (VPRO-radio).

14 april 2008 De Avonden, met o.a. een gesprek met Hans van der Meer n.a.v. tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen (VPRO-radio).

Bronnen

Amsterdam, Hans van der Meer (documentatie en mondelinge informatie).

Den Haag, RKD (Collectie Persdocumentatie).

Leiden, Prentenkabinet Universiteitsbibliotheek Leiden, bibliotheek en documentatiebestand.

Leusden, Jan Wingender (collectie nederlands fotoboek).

Collecties

Amsterdam, AMC.

Amsterdam, Huis Marseille (collectie Han Nefkens).

Amsterdam, Randstad Collectie.

Amsterdam, Stedelijk Museum.

Bradford, National Museum for Photography, Film & Television.

Chicago, LaSalle Bank.

Leeuwarden, Museum Princessehof.

Leiden, Prentenkabinet Universiteitsbibliotheek Leiden.

Parijs, Bibliothèque Nationale.

Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen.

Auteursrechten

De auteursrechten op het fotografisch oeuvre van Hans van der Meer berusten bij Hans van der Meer te Amsterdam.