De Navorscher op het gebied der photographie: een platform voor de denkbeelden en aanbevelingen van Julius Schaarwächter
Liesbeth de Klerk
Essay
In 1865 verscheen het eerste nummer van een nieuw Nederlands tijdschrift De Navorscher op het gebied der photographie, Tijdschrift voor photographie en aanverwante wetenschappen, uitgegeven door Julius Schaarwächter, fotograaf en handelaar in fotografische apparatuur in Nijmegen (zie Biografie Julius Schaarwächter, aflevering 4). Schaarwächters initiatief was een moedig besluit, want zoals de titelpagina van de eerste jaargang van zijn tijdschrift aangeeft, was het drukken ervan aanvankelijk geheel ‘voor rekening van den schrijver’. Het eerste nummer van de eerste jaargang van De Navorscher heeft twee verschillende versies gekend. Het is niet duidelijk wat daarvan de oorzaak was. Er bestaat een versie met de hiervoor genoemde titel, gedrukt bij drukkerij P.A. Geurts te Nijmegen. Daarnaast is er een versie met een andere ondertitel: De Navorscher op het gebied der photographie, Tijdschrift voor photographen en dilettanten, uitgegeven door Julius Schaarwächter te Nijmegen met medewerking van J. Lemling en Emil Becher. De uitgever daarvan was P.N. van Kampen te Amsterdam en volgens het titelblad waren er vertegenwoordigers voor de uitgave in Brussel, Soerabaya en New York. Deze versie was gedrukt bij CA. Vieweg te Nijmegen en de kosten waren nog steeds voor rekening van de schrijver. Behalve de titelpagina’s en een kort inleidend artikeltje over Nièpce en Daguerre in de bij Geurts gedrukte versie, is de inhoud van beide nummers identiek en in het voorwoord ‘Aan den Lezer’ wordt over deze kwestie geen uitleg gegeven. Misschien zijn deze nummers ontstaan als proefnummers met verschillende offertes van de drukkers. De medewerking van Lemling en Becher werd op geen van de andere titelpagina’s vermeld, maar bijdragen van deze auteurs werden wel opgenomen. Niet alleen de uitgave en aanvankelijk de kosten, maar ook het redactiewerk viel blijkbaar volledig onder de competentie van Julius Schaarwächter. Vanaf de tweede jaargang blijkt dat definitief de ondertitel Tijdschrift voor photographie en aanverwante wetenschappen is aangehouden. Bij de tweede en derde jaargang is Schaarwächter opnieuw met drukkerij Vieweg in zee gegaan, maar van de vierde tot en met de negende jaargang is P.A. Geurts de drukker van het blad. Uitgeverij P.N. van Kampen behartigt bij jaargang tien mede de uitgeversbelangen en misschien was dit eveneens het geval bij jaargang elf, maar van deze jaargang is geen titelpagina aanwezig in het enige bekende exemplaar. Ondanks de oplage van ca. 400 exemplaren is De Navorscher tegenwoordig zeer zeldzaam. Een vrijwel compleet bewaard gebleven serie van elf jaargangen bevindt zich in de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam (herkomst coll. G.A. Everts). Hieruit missen slechts enige pagina’s. In de bibliotheek van het Rijksmuseum te Amsterdam worden de eerste en tweede jaargang bewaard en in de bibliotheek van het Prentenkabinet te Leiden de zesde en tiende jaargang. In de collectie van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis is een los exemplaar van de eerste aflevering van de tiende jaargang (1875); deze heeft een afwijkende titel De Navorscher op het gebied der photographie en phototypie, enige toevoegingen van de kwaliteiten van de uitgever en informatie voor abonnees. Geurts werd in 1875 niet meer als drukker vermeld. Na 1876 werd De Navorscher niet voortgezet. In het laatste nummer van 1876 was er nog niets wat op dit vroegtijdig einde wees. Het is nauwelijks denkbaar dat Schaarwächter na elf jaar volledige inzet zijn belangstelling voor De Navorscher of zijn inspiratie voor het schrijven van artikelen verloren had. Wellicht werd het alleen gedragen redacteurschap hem te veel of was de exploitatie van het tijdschrift financieel niet meer haalbaar. Een feit is in elk geval dat De Navorscher geruisloos van het toneel verdween. Twee maanden later verhuisde Schaarwächter naar Apeldoorn. Daar dreef hij nog zeker tien jaar een fotoatelier en een winkel in fotografica; van enige activiteit als auteur in deze periode is echter niets bekend.
De Navorscher was het tweede foto tijdschrift in Nederland. Reeds een jaar eerder, in 1864, was een andere periodiek over fotografie opgericht, het Tijdschrift voor Photographie, ten dienste van photographen, schilders, lithographen, boekdrukkers, militairen, graveurs en dilettanten in de kunst van photographeren. Dit tijdschrift stond onder redactie van L.P. van der Beek, kapitein van de generale staf, gedetacheerd bij het Topografisch Bureau van het Ministerie van Oorlog. Het Tijdschrift voor Photographie gaf voornamelijk artikelen over receptuur en technische ontwikkelingen en toepassingen, met enige nadruk op toepassingen op wetenschappelijk en topografisch gebied. Bijzondere belangstelling voor de fotolithografie was te verklaren uit de behoefte om topografische kaarten te reproduceren via fotomechanische procédés. Medewerkers waren de wetenschappers Mr. E.J. Asser, Mr. J.A. van Eijk, Mr. PJ. Kaiser en Dr. E. Mulder. In de jaargang van 1865 werd een bijdrage van Schaarwächter in dit tijdschrift opgenomen: ‘Over de laatste uitvindingen op het gebied der photographie’. Plannen voor vervolgartikelen over de nieuwste stand van zaken zijn niet gerealiseerd. Het is niet onaannemelijk dat onenigheid met de redactie hiervan de oorzaak was. In hetzelfde jaar 1865 startte Schaarwächter namelijk De Navorscher met artikelen die inhoudelijk niet sterk afweken van het tijdschrift dat hij de rug had toegekeerd. Dat Schaarwächter geen gemakkelijk heer was in de omgang met collega’s is bekend.
Het Tijdschrift voor Photographie beleefde slechts drie jaargangen; het hield in 1866 op te verschijnen waarna De Navorscher geen concurrentie meer te duchten had tot aan de oprichting in 1873 van het orgaan van de Amsterdamsche Photographen Vereeniging, dat – weinig vindingrijk – de naam Tijdschrift voor Photographie kreeg.
Toen Schaarwächter in 1865 het eerste nummer van De Navorscher uitbracht, stond hem duidelijk voor ogen wat hij wilde: “Ons doel zal voornamelijk zijn eiken vooruitgang, die op het gebied der Photographie gedaan wordt, te onderzoeken en in eenen eenvoudigen stijl te bespreken. Ten einde de algemeene deelname en belangstelling, waarin zich de Photographie verheugt, te handhaven en te bevorderen, moet het streven van alle Photographen zijn, niet alleen schoonheid maar veelmeer duurzaamheid der producten te verkrijgen (…)”.[[1]] Hij wenste niet, zoals dat in veel tijdschriften gebeurde, kritiekloos recepten en nieuwe vindingen van anderen over te nemen. Hij was van plan alle nieuwe methoden persoonlijk uit te proberen en aan een nauwgezet onderzoek te onderwerpen voor hij ze, voorzien van zijn eigen commentaar, aan de lezer doorgaf. Over het algemeen hield hij zich inderdaad aan dit voornemen. Vele aan buitenlandse tijdschriften ontleende artikelen werden niet alleen door hem vertaald, maar ook bewerkt en van eigen aanvullingen en opmerkingen voorzien. Waar ingewikkelde scheikundige processen aan de orde kwamen, verzuimde hij zelden mede te delen wat er fout kon gaan en hoe mislukkingen konden worden vermeden.
De technische vooruitgang in de fotografie ging Schaarwächter zeer ter harte. Jaar in jaar uit bleef hij recepten doorgeven voor steeds effectiever werkende chemische preparaten en meer geperfectioneerde papierbehandeling en telkens haastte hij zich om de nieuwste vindingen op het gebied van objectieven en camera’s te introduceren. Aan het begin van elke nieuwe jaargang richtte hij zich in een voorwoord tot zijn lezers om er op te wijzen dat de techniek van de fotografie nog op vele punten voor verbetering vatbaar was. Hij besefte zeer goed dat elke geboekte vooruitgang slechts één fase vertegenwoordigde in een perfectioneringsproces dat nog lang kon duren. Hij meende bijvoorbeeld dat gevoeliger preparaten en meer lichtsterke camera’s ontwikkeld moesten worden, opdat de subtiele belichting die mogelijk was in het atelier van de schilder ook zou kunnen worden toegepast in de werkplaats van de fotograaf. Hij hoopte dat methoden gevonden zouden worden om het eindproduct, de foto, minder vergankelijk te maken en beter bestand tegen de fatale invloed van het licht. In het voorwoord tot de vijfde jaargang van De Navorscher (1870) schreef hij: “(…) de Daguerreotypie is bijna geheel vergeten, de Talbotypie heeft geen waarde meer, maar ook onze tegenwoordige methode op chloor- zilverpapier zal spoedig plaats moeten maken voor de pigmentdruk en de nieuwe drukmethoden (…)”.[[2]] Alleen de techniek die zijn uitgesproken voorkeur had en die hij in tientallen artikelen besprak, steeds grote of kleine verbeteringen voorstellend, achtte hij onvervangbaar: “(…) het vervaardigen van negatieven met behulp van collodion zal vooreerst nog wel niet door iets beters kunnen vervangen worden”.[[3]]
Ten opzichte van modeverschijnselen in de fotografie legde hij een nuchtere realiteitszin aan den dag, al zal hij er als fotohandelaar natuurlijk op ingespeeld hebben. In de tweede jaargang van De Navorscher (1867) meldde hij dat de publieke belangstelling voor het eens zo populaire visitekaartportret aan het tanen was; hij hoopte dat de interesse voor portretten weer zou groeien als de fotografen zouden overgaan op het uit Engeland afkomstige, grotere kabinetformaat. In het tweede nummer van die jaargang voegde hij als bijlage een voorbeeld daarvan in. Zes jaar later kondigde hij aan dat de rage voor het kabinetportret al weer afnam en dat ook fotoalbums met portretten minder in trek waren dan voorheen. Hij hoopte op nieuwe vindingen die de fotografie weer tot bloei zouden brengen en de oververzadiging van het publiek zouden verdrijven. Ondanks de door Schaarwächter geconstateerde oververzadiging zijn het visitekaart- en het kabinetportret toch tot in het eerste decennium van de twintigste eeuw populaire portretformaten gebleven.
Meermalen hield Schaarwächter zich bezig met de vraag of de fotograaf vooral ambachtsman moest zijn of liever kunstenaar. Hij liet in principe beide mogelijkheden open: “Volgens mijn gevoelen is de photographie eene kunst zoodra ze door een intelligent persoon met kunstgevoel wordt uitgeoefend maar is een handwerk als zij gelijk meestal geschiedt handwerksmatig bedreven wordt.”[[4]]
In zijn tijdschrift legde hij sterk de nadruk op de ambachtelijke kant van het vak, vooral omdat hij ervan overtuigd was dat zonder grondige technische kennis nooit werkelijk artistieke resultaten bereikt konden worden. “De photographie verkrijgt hare voorschriften door de navorschingen en zamenstellingen der Chemie en Physica. Ten einde nu deze wetten voor praktiesche photographen gebruikbaar te maken moeten ze zonder grondige kennis der bovengenoemde wetenschappen gemakkelijk en met zekerheid uit te voeren zijn en de uitkomst aan de eischen der schilderkunst voldoen.”[[5]] Slechts een enkele maal liet hij ook de artistieke kant aan bod komen, zoals in een bijdrage over licht en sfeer bij het fotograferen van kerkinterieurs, overgenomen uit het Bulletin Beige de la Photographie en een artikel over het zogenaamde Rembrandtseffect, ontleend aan de Photographische Mitteilung.
In een opstel van zijn eigen hand, getiteld ‘Hoedanig behoort de opleiding tot photograaf te zijn?’ (zie Bronnen) liet hij blijken dat hij de fotografie toch het liefst als kunst beschouwde en de fotograaf als kunstenaar.[[6]] Hij schetste eerst in het kort de waarderingsgeschiedenis van de fotografie in haar prille begintijd, toen de nieuwe techniek als zó magisch en fascinerend werd ervaren dat iedereen wel een portret wilde laten maken en slechts weinigen zich bekommerden om goede kwaliteit of verantwoorde beeldopbouw. Dit stadium werd gevolgd door een periode waarin echte kunstenaars de kwaliteit van de fotografie op een hoger niveau brachten en ook het publiek het verschil leerde zien tussen een goed en een slecht portret. De consequentie daarvan was dat leken zich niet meer, zoals de vroege rondreizende daguerreotypisten, in een paar weken het vak eigen konden maken. Wie méér wenste te bereiken dan aan de lopende band matige portretten maken, moest degelijk onderwijs volgen. Wat men precies diende te leren was wel afhankelijk van de specialisatie die men voor ogen had – portretfotografie, landschapfotografie of wetenschappelijke fotografie – maar de basiskennis kon niemand missen. Schaarwächter gaf uitvoerig aan wat nodig was voor degenen die een eigen atelier wilden openen. Behalve een grondige kennis van de chemie, de beginselen der optica, de techniek van het fotograferen, de negatiefretouche, was óók handelsroutine vereist en ervaring in de omgang met het publiek. Daarnaast was het echter van het grootste belang om de kunstzin te ontwikkelen door middel van lessen in tekenen, perspectief, anatomie en kunstgeschiedenis. Het liefst zag Schaarwächter dat de hele opleiding gerealiseerd zou worden aan een academie. Met het in Nederland gebruikelijke systeem waarbij de leerling zich het vak in het atelier van een fotograaf eigen moest maken was hij, ongetwijfeld door ervaring wijs geworden, zeer ongelukkig. De leerlingen liepen voornamelijk in de weg en de meester had eigenlijk geen tijd om onderwijs te geven omdat hij al zijn aandacht aan de klant moest schenken. Hij raadde degenen die het vak wilden leren aan een jaar naar Berlijn te gaan. Daar bevond zich zowel de Gewerbe-Akademie als een ‘Kunstschule’, terwijl in de fraaie musea die de stad rijk was naar believen echte kunstwerken bestudeerd konden worden. Uit het laatste blijkt duidelijk dat Schaarwächter de fotografie toch als gelijkwaardige partner van de schilderkunst wilde zien; al eeuwenlang vormden onderwijs in tekenen en anatomie en de bestudering en navolging van schilderijen van grote kunstenaars de belangrijkste elementen in de opleiding van elke toekomstige kunstenaar.
Vastbesloten de ontwikkelingen in de fotografie op de voet te volgen, wilde Julius Schaarwächter vooral goed op de hoogte blijven van wat er buiten Nederland gebeurde. In een geslaagde poging zich van informatie te voorzien stuurde hij De Navorscher maandelijks op naar de redacties van verschillende buitenlandse fototijdschriften. In ruil daarvoor ontving hij onder andere het Bulletin Beige de la Photographie, Photographic News uit Engeland, La Camera Oscura uit Italië, de organen van de Berlijnse en Hamburgse fotografenverenigingen, en later ook Amerikaanse tijdschriften. Mede dankzij de overvloed aan gegevens en de vele complete artikelen die hij aan deze en andere buitenlandse periodieken ontleende, hoefde hij geen enkel aspect van de fotografie onbesproken te laten. Camera’s en objectieven, opnametechniek en belichting, negatiefbehandeling, papier, ontwikkelvloeistoffen, retouche en nog vele andere zaken kwamen aan bod. De bloeitijd van de natte-collodiontechniek die grotendeels samenviel met het bestaan van De Navorscher werd door Schaarwächter met vele artikelen gedocumenteerd. Hij behandelde zowel de natte als de droge collodion uitvoerig in de eerste jaargang, gedeeltelijk in het kader van een cursus over de fotografie, en schreef elk jaar een of meer bijdragen over het bereiden en verwerken van collodionwol, dejodering van collodion, het broom-collodion procédé en de toepassingen van chloorzilvercollodion. Ook de kool- of pigmentdruk had Schaarwächters belangstelling. Hij publiceerde over deze techniek kort nadat deze in het midden van de jaren zestig – na verbeteringen ten opzichte van oorspronkelijke pigmentdruk – in zwang begon te raken. Toen dan ook tien jaar later in Het Volksblad een stukje verscheen waarin de kooldruk als nieuwe techniek werd aangeprezen, haastte Schaarwächter zich in een boze ingezonden brief in de Nijmeegsche Nieuwsbode te verklaren dat hij zelf al sinds 1865 in De Navorscher over deze techniek schreef en dat zijn zoon reeds op tentoonstellingen in Hamburg (1868) en Groningen (1869) met kooldrukken medailles had gewonnen.
De oprichter en enige redacteur van De Navorscherliet niet na van tijd tot tijd het blad te gebruiken om wat reclame te maken voor zijn eigen fotobedrijf. In 1867 introduceerde hij het veelbelovende nieuwe ‘aplanatische’ objectief van Dr. Steinheil. Dit zou bij uitstek geschikt zijn voor het maken van “reproductiën, gebouwen, landschappen en groepenbeelden”.[[7]] De auteur vermeldde er bij dat hij de Hollandse agentuur voor deze objectieven kreeg aangeboden. In een latere aflevering van De Navorscher bevestigde D. van Monckhoven de kwaliteiten van het objectief, dat minder vertekening gaf dan de tot dan toe gebruikte lenzen.[[8]]
Veel aandacht schonk Schaarwächter aan fotografische druk- en reproductiemethoden: fotogravure, fotolitho, fototypie, fotogalvanografie, en de toepassing van fotografie in hout- en kopergravure. In het bijzonder beval hij een nieuwe techniek aan, de photovitreotypie, ontwikkeld door J. Albert uit München, en naar zijn uitvinder ook wel Albertypie genoemd. Deze Duitser had een methode ontwikkeld om reproducties te vervaardigen die veel fijnere halftinten vertoonden dan bijvoorbeeld de fotolitho. De afdrukken hadden bijna de toonkwaliteit van echte foto’s, maar omdat met de drukpers vermenigvuldigd werd, kon in korte tijd een grote oplage gemaakt worden en was het eindproduct veel beter houdbaar dan een gewone foto. Ook hier vermengde Schaarwächter zijn eigen zakelijke belangen met onpartijdige voorlichting; enige maanden nadat hij voor het eerst over de Albertse drukmethode geschreven had, kondigde hij aan een contract gesloten te hebben met de heer Albert om deze techniek ook in Nederland te gaan onderwijzen. Daartoe hadden de beide heren samen in Nijmegen een ‘leer-instituut’ opgericht. Schaarwächter publiceerde enige artikelen uit het contract in De Navorscher. Daaruit blijkt dat het cursusgeld in Nijmegen maar liefst driehonderdvijftig gulden bedroeg, doch niet hoe lang en hoe intensief men voor dit bedrag getraind werd. Albert zelf vroeg in München overigens niet minder dan duizend gulden: “(…) niet omdat men daar iets anders leert, maar omdat er meer dan genoeg weetgierigen komen, die er gaarne duizend gulden besteden.”[[9]] Het valt te betwijfelen of de onderneming op deze wijze een groot succes werd.
Reeds in de eerste jaargang van De Navorscher sprak Julius Schaarwächter de mening uit dat in Nederland een fotografenvereniging gesticht zou moeten worden “(…) door vrienden van den waren vooruitgang (…), door mannen, die, rijk aan praktische ondervinding, ook het materieel welzijn van alle Photographen beoogen.”[[10]] Hij stelde zich voor dat deze vereniging bijeenkomsten zou gaan organiseren ter bespreking van alle belangen die de fotografie betroffen, en dat haar leden zich gingen bezighouden met het kritisch onderzoeken van nieuwe vindingen en verbeteringen op het gebied van de fotografie. Zijn belangrijkste motief voor het in het leven roepen van een dergelijke organisatie was echter zijn hoop dat de fotografen in verenigingsverband er toe te brengen zouden zijn het prijsbederf in hun vak te bestrijden en vaste tarieven in te voeren voor verschillende soorten foto’s. Prijsbeleid ging Schaarwächter zeer ter harte. Toen hij voor het eerst schreef over het nieuwe kabinetformaat, dat het visitekaartportret moest gaan vervangen, greep hij de gelegenheid aan om een prijsindicatie te geven voor de kabinetfoto. Hij meende dat deze per stuk zeker drie gulden zou moeten kosten en dat zes stuks voor zeven gulden vijftig en een dozijn voor twaalf en een halve gulden verkocht moesten worden. Tegelijkertijd klaagde hij dat de meeste fotografen veel te weinig vroegen voor de visitekaartportretten; sommigen leverden wel twaalf exemplaren voor twee of drie gulden. Als argument voor de veroordeling van deze vakbroeders voerde hij aan dat het onmogelijk was tegen zulke scherpe prijzen kwaliteitswerk te leveren. Enkele jaren later citeerde hij dan ook triomfantelijk een bericht van een Amerikaanse fotograaf, F. Thorp, die zijn cliëntèle had medegedeeld voortaan alleen nog foto’s van hoog niveau te zullen leveren. “Diegenen die slechts goedkoope photogrammen willen bebben [sic], kan ik niet dienen, aangezien ik niet genegen ben den wansmaak te bevorderen en onze schoone kunst te vernederen door het vervaardigen van beelden die het gevoel der kunstkenners beleedigen.”[[11]]
Schaarwächter heeft zijn plannen een fotografenvereniging in het leven te roepen niet kunnen realiseren. Hij kon zijn teleurstelling niet verbergen toen in 1872 in Amsterdam de Amsterdamsche Photographen Vereeniging bleek te zijn opgericht, zonder zijn hulp of medeweten. Hij schreef prompt een spottend stuk over deze club en haar bestuurders, die hij beslist niet serieus wenste te nemen. Hij noemde de voorzitter ‘meer koopman dan fotograaf’ en een der leden een ‘handelaar in Hollowaijs pillen’, hetgeen gelijk stond met het predikaat kwakzalver.[[12]] Nog moeilijker kon Julius Schaarwächter verkroppen dat de vereniging ook een eigen tijdschrift uitgaf, het Tijdschrift voor Photographie. Hij verweet de redactieleden dat ze geen vergoeding gaven voor geleverde kopij, pretenderend uitsluitend uit liefde voor de fotografie te werken en datzelfde van hun auteurs verwachtend. Niettemin was geen hunner in het verleden ooit bereid gevonden een bijdrage te schrijven voor De Navorscher. Het lijkt of Schaarwächter ook persoonlijke grieven koesterde tegen de oprichters van de vereniging; hij gaf verschillende onduidelijke hints en vage insinuaties dat het mensen waren die in het verleden hun financiële verplichtingen niet waren nagekomen. Om de vereniging definitief aan de kaak te stellen, plaatste hij een ingezonden brief (echt of vals) ondertekend door ‘een lid der Amst. Phot. Vereeniging’. De briefschrijver klaagde dat alles wat in het Tijdschrift voor Photographie gepubliceerd werd al eerder in De Navorscherhad gestaan, en dat de vereniging in het geheel niet aan de verwachtingen voldeed; van uitwisseling van ervaringen onder fotografen kwam niets terecht en het invoeren van vaste prijzen mislukte.
Omdat exposities een belangrijk verschijnsel vormden in de fotowereld, hield Schaarwächter zijn lezers goed op de hoogte van de belangrijkste binnen- en buitenlandse evenementen op dit terrein. De voornaamste tentoonstellingen kondigde hij ruim van tevoren aan, met hun reglementen en voorwaarden tot deelname. Na afloop bracht hij verslag uit over het juryrapport en de bekroonde werken. Vooral aan de exposities die hij zelf als jurylid mede beoordeelde, besteedde hij veel aandacht, bij voorbeeld aan een tentoonstelling van de Hamburgse fotografenvereniging in 1868 en aan een expositie in Groningen in 1869. Het is wel opvallend dat zijn zoon Julius Cornelius op beide tentoonstellingen tot de laureaten behoorde.
In een verslag van de eerste tentoonstelling die georganiseerd werd door de Amsterdamsche Photographen Vereeniging – in 1875 – constateerde Schaarwächter dat deze een waar fiasco was geworden: het aantal inzendingen was klein, de toeloop van bezoekers gering en de kwaliteit van de foto’s op enkele uitzonderingen na niet veel bijzonders. Al was Schaarwächter zeker niet onbevooroordeeld in zaken betreffende de Amsterdamse vereniging, in zijn strenge beoordeling van de expositie had hij geen ongelijk. Ook in het tijdschrift van de vereniging zelf werd ruiterlijk toegegeven dat de organisatie tekort was geschoten, zodat het verwachte welslagen was uitgebleven.
In 1876 organiseerde Julius Schaarwächter zelf een fotowedstrijd als onderdeel van een grote tentoonstelling in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen in Utrecht. Hij ondervond daar op pijnlijke wijze dat het niet eenvoudig was een dergelijke onderneming succesvol te laten verlopen. In De Navorscher schreef hij een voorlopig verslag, vol verontschuldigingen voor het feit dat de opzet niet geheel geslaagd was; sommige fotografen hadden hun foto’s te laat ingezonden, de bijdragen van enkele Duitsers waren door de douane in beslag genomen en anderen hadden er de voorkeur aan gegeven hun werk in te zenden naar exposities in München, Parijs en Philadelphia. Enigszins teleurgesteld over het resultaat beloofde hij nogmaals over het Utrechtse evenement te schrijven als ook de nagekomen inzendingen beoordeeld waren. Zover zou het echter niet komen, want vier maanden later hield De Navorscher op te bestaan.
De Navorscher is een decennium lang een uniek tijdschrift geweest, een aantal jaren zelfs het enige waarop een fotograaf in Nederland kon terugvallen. Het tijdschrift bloeide in een periode dat het collodionprocédé nog toonaangevend was. Dankzij de grote aandacht voor dit procédé, voorzien van Schaarwächters praktijkervaringen, is het tijdschrift voor hedendaagse onderzoekers een buitengewoon interessante historische bron.
Uit De Navorscher blijkt dat men Julius Schaarwächter een zekere visie op het vakgebied van de fotografie niet kan ontzeggen. Met zijn tijdschrift ondersteunde hij fotografen die op de hoogte wilde blijven van nieuwe ontwikkelingen en technische verbeteringen. Voor de in ons land benodigde infrastructuur voor fotografie moesten er naar zijn mening echter ook een opleiding en een vakvereniging worden opgericht. Schaarwächter kende de Duitse organisatiestructuur op het gebied van de fotografie en stelde zich blijkbaar tot taak in Nederland vergelijkbare ontwikkelingen in gang te zetten. Zijn ego speelde hem echter parten en door een gebrek aan goede samenwerking met andere partijen werd hij voorbij gestreefd.
Inhoudsopgave
De Navorscher op het gebied der photographie, Tijdschrift voor photographie en aanverwante wetenschappen 1865-1876
(De gegevens zijn letterlijk – met schrijffouten – overgenomen van de artikelen uit het tijdschrift; deze wijken soms af van de oorspronkelijke inhoudsregisters)
Jaargang 1, 1865/1866
Jozeph Nicéphore Niepce 1
Louis Daguerre 2
Aan den lezer 3
Cursus over de photographie – Julius Schaarwächter 5
Over photosculptuur – Julius Schaarwächter 8
Over het vervaardigen van photographiën op porcelein – J. Lemling 10
Photographie op droog collodion – Julius Schaarwächter 11
Photographie op droog collodion naar Paul Gaillard 20
Over drooge collodion-platen – S. 23
Cursus over de photographie. II – Julius Schaarwächter 24
Vergelijkende tafel der warmtemeters 29
Over den voortuigang in de photographie -Julius Schaarwächter 30
Over de bereiding en het gebruik van chlorzilver-collodion volgens G. Wharton Simpson 33
Photographie op porcelein -J.S. 38
Cursus over de photographie. III – Julius Schaarwächter 39
Bereiding van den zuiveren absoluten alcohol -J.S. 43
De cameo-portretten 48
Correspondentie 48
De verlichting van het photographiesch atelier – Emil Becher 49
Lijmverf voor het atelier-J.S. 55
Negatieve beelden op broomzilver collodion zonder zilverbad 56
Over het broom-zilver collodion 60
Correspondentie 60
Cursus over de photographie. IV Julius Schaarwächter 61
V. De zilver-oplossing voor negatieve beelden 66
Photographiesche kleinigheden – Emil Becher 69
Over de geëmailleerde photogrammen – G.R. Maréchal en Tessier du Mothaij 74
Correspondentie 77
Allerlei van den dag – Julius Schaarwächter 78
Over de periskoop-objectieven van Prof. Steinheil 82
Over het ontstaan der kleine gaatjes in de collodionhuid – G. Wharton-Simpson 85
Cursus over de photographie. VI – Julius Schaarwächter 90
Het jood-kalium, (…) -Emil Becher 97
Vergelijkende tafel van het Fransche, Nederlandsche en medicinaal gewigt 100
Afdrukken op papier uit inktbestandeelen volgens J. Lemling 100
Het vervaardigen van beelden op melkglas volgens Johnston – J.S. 108
Correspondentie – J.S. 112
Over koolbeelden, resp: émailbeelden volgens Dr. Vogel 113
Ackland’s methode op droog collodion -J.S. 118
Allerlei van den dag – J.S. 121
Over oogenblikkelijke opnamen – J.S. 122
Cursus over de photographie. VII – J.S. 124
De photorelief-druk volgens Walter Woodburij 137
Dr. Vogel schrijft omtrent Woodburij’s reliëfdruk 142
Correspondentie – J.S. 144
Cursus over het kleuren der photogrammen 145
Over het albumine-papier – FerdinandBeijrich 152
Over het gebruik der platinaoplossingen – J.S. 155
Over het licht-Jabez Hughes 156
Bereiding van het jood-amonium 165
Een goed plakmiddel 166
De vervaardiging van dubbelbedden 167
Correspondentie 168
Nieuwe ontwikkelingsvloeistof 169
Middel tegen zilvervlekken 169
Over het bewaren van het met zilver gepraepareerde papier – C. Ommeganck 170
Over toover-photographie – J. Schaarwächter 172
Het terugwinnen van zilver en goud (…) – Emil Becher 174
Chemiesche aardigheden 181
Over het herleiden van chloorzilver – J.S. 182
Vergroote photogrammen op schilderdoek van Ch. Waldack 183
Over vergrootings-toestellen 185
Photogrammen op zijde 189
Om op photogrammen op papier te schrijven 190
Over den aard van het geele glas – Dr. van Monckhoven 190
Quintessenz 192
Jaargang 2, 1867
Aan den lezer! -J. Schaarwächter 1
Allerlei van den dag – J. Schaarwächter 2
Over koolafdrukken – F.J. Fowler 7
Het ontwikkelen der negatieve beelden – Emil Becher 13
Photogrammen van bloemen en planten 18
Nieuwe versterkings-oplossing volgens J. Bienert 19
Overschot van zwavelzuur in de ijzeroplossing – J.S. 20
Photoplastiek – O. Baratti 21
Mr. Swan’s inrigting voor het vervaardigen van koolbeelden – G. Wharton Simpson 28
Behandeling van het leptographiesch papier 32
Nitroglucose-papier – J.S. 33
Zwavel-cyaan-ammonium – J.S. 36
Fijne matte glazen voor camera’s 38
Methode voor negatieve beelden – J.S. 39
Ontvangst van vreemde photographen te Parijs 43
Over de werking van het zonlicht op glas 44
Photogrammen op porcelein -J.S. 47
Methode van Dr. Bothe voor het verzilveren van glas 50
Ricinusoliecollodion voor het overdragen van collodionhuidjes – Dr. H. Vogel 51
Correspondentie -J.S. 53
De perspectief in de photographie – A. Meijdenbauer 54
Over het panorama-toestel van den Abt Rolin 65
Het nieuwe lichtsterke Universaltriplet – objectief van E. Busch 69
Nieuwe aplanatiesche objectieven – J.S. 71
Oogenblikkelijke opnamen door middel van glycerine volgens M.W.H. Harisson 72
Door “ozon” (…) platen en papieren (…) weder wit en zuiver gemaakt worden – J.S. 79
Collodion-transportbeelden 81
Photographiesch kompasbeeld 86
Nieuwe methode om de zilvergehalte van eene oplossing te bepalen – Dr. H. Vogel 87
Over het stemmen der praeparaten 92
Over afdrukken met chloorzilvercollodion – J.S. 95
Oud nieuws 96
Heliochromie – J.S. 97
Over eene uiterst gevoelige proef of het waschwater onderzwaveligzure soda bevat – Dr. H. Vogel 108
[Das schönste Bild ist doch nichts werth] – Lemling 110
Over het fixeeren der photogrammen op papier 111
De internationale tentoonstelling van photogrammen te Parijs 113
Het vervaardigen van transparente beelden en vergroote negatieven 123
Photographie op schilderdoek – J. Luttgens 127
Over olieverfretouche -J. Grasshoff 129
Négatiefretouche bij landschappen – J. Grasshoff 140
Eene nieuwe vernis voor negatieve en positieve beelden 142
Eene heldere copalvernis 144
Over kooldruk (resp. pigmentdruk) 145
Photometer – J.S. 154
Methode van E. Grüne, om porcelein en glas op photographieschen weg te decoreren 155
Heliochromie – J.S. 157
Waarschuwing – J.S. 157
Over afdrukken en tinten 158
Afdrukméthode met chroomzuur kwikzilver-oxydule 160
Sneldrukméthoden – J.S. 161
Afdrukken op gouden en zilveren grond – Geijmet 165
Chloorzilvercollodion 168
Methode voor photogravures en photolithographiën – Arthur Guij Morvan 172
Het zuiveren der parafine 175
Correspondentie – J.S. 176
Over het nieuwe objectief van Dr. Steinheil – Dr. D. van Monckhoven 177
De Photographen-Vereeniging te Hamburg – J.S. 182
Het nieuwe collodionpapier 185
De gelatine 188
Bereiding en gebruik van loodpapier 190
Réageerpapier voor alkaliën 191
Photographiesche mededeelingen – J.C. Schaarwächter 192
Jaargang 3, 1868
Aan den lezer! – J. Schaarwächter 1
Het licht – J.S. 3
Over de juiste belichting bij het opnemen en over de zachtheid der beelden – J.C. Leake Jr. 7
Door de werking van het licht 13
Nieuw onderzoek aangaande het collodion 14
Gesprek tusschen leerling en meester over de eigenschappen van het collodion 18
Over de oorzaken waardoor een mengsel van gelatine en dubbel chroomzure kali onoplosbaar wordt – J.W. Swan 21
Nagebootste sneeuw 25
Over den invloed van licht en van de warmte op de verandering der physieke eigenschappen der ligchamen 26
Patent-zilver-hydraat 29
Boekaankondiging 29
Het nut der spectral-analyse voor de photographie 30
Dubbel chroomzure kali is vergif 30
Over de pigment-drukméthode 31
De kaoutschouk 35
Kunstmatige kaoutschouk 37
Lijm voor glas en metaal, welke bestand is tegen een temperatuur tot 100° C. 37
Gewijzigd collodion albumine proces – W. England 38
Nieuwe ontwikkelingsvloeistof waarbij met zeer kort behoeft te belichten – Wm. A. Terry 42
Gesprek tusschen leerling en meester over de reflectie (…) 45
Patent-zilver-hydraat – Oversluijs 47
Qualitatieve en quantitavieve chemiesche analyse – J.S. 48
Qualitatieven chemiesche analyse van het patent-zilver-hydraat 48
Over het gebruik van zwakke zilveroplossing voor het praepareeren van albuminepapier 50
Afdrukméthode met salpeterzuur zilver- en salpeterzuur ammoniumoxyde – Julius Eduard Schindler 53
Over afdrukken met aniline 55
Goedkoop middel ter verkrijging van geel glas (…) – A. Koorenhoff 58
Dr. Vogel’s photometer 59
Het retoucheeren der pigmentbeelden 61
Kaoutschouk als kleefmiddel 63
Dextrin als kleefmiddel 63
Versterkingsoplossing 64
Zuinige afdrukméthode op albuminepapier – van Luigi Cocco 65
Het collodionpapier – J.S. 66
De anilinedruk 67
Proeven met anilineafdrukken – Dr. H. Vogel 68
Aniline en naphtylamine – Emmerran Reijnolds 72
Nieuwe versterkingsméthode 73
Het dubbel chroomzure ammonia en zijne aanwending in de photographie 74
Het ontstaan van gebreken bij de pigmentdruk en de hulpmiddelen daartegen 78
De oorzaak van de lichtvlek bij photographische lenzen 81
Over den aard van het onzigtbare beeld – Careij Lea 84
Het waterstofperoxyde 88
Negatieve photo-lithographie 89
Ervaring aangaande de photo-lithographie 94
Over de omzetting der photogrammen in andere metaalverbindingen en derzelver technische aanwending – W. Grüne 97
Over zwavelcyaanammonium in het tintbad – Wharton Simpson 103
Berigt over de beproeving van de Steinheilsche aplanatische lens – Beer, Nichel en Prümm. 107
Versterking der negatieven 110
Woodbury’s reliëfdruk -J.S. 110
Overmanganzure metaaloxyde -J.S. 111
Wenken aangaande het gebruik der diaphragmen – G. Wharton Simpson 113
Over het beproeven van objectieven – Dr. H. Vogel 119
Bereiding van een verfstof voor het retoucheeren van negatieven 123
De photographie en de houtgravure 124
De Tentoonstelling van Photogrammen enz. te Hamburg – J.S. 127
Photo-zinkographie – HenryJames 129
Eene hoochdruk zinken plaat 134
De photographie met betrekking tot de genie 135
Vernis voor negatieven 138
De fluoreszens van het licht 139
Photometer 140
De toepassing der photographie op zink – J. Waterhouse 141
Over calorescentie 149
Het chloorzilver-collodionpapier – J.S. 152
De herleiding van chloorzilver langs den natten weg – Dr. Graeger 154
De aanstaande tentoonstelling van photographiën te Hamburg – 158
Over de gevaren van zekere chemische verbindingen (…) 161
Het overdragen der pigmentafdrukken 168
Over chromo-photogaphie 169
De photographie als handelsartikel – Dr. Stinde 171
Het waterstofperoxyde – J.S. 174
Over het tinten – J.S. 175
Over het gebruik van gewoon water 176
Voor het overdragen der pigmentafdrukken 176
De toepassing der photographie op zink – J. Waterhouse 177
De opening der tentoonstelling te Hamburg – J.S. 188
Jaargang 4, 1869
Aan den lezer! – Julius Schaarwächter 1
De toekomstige photographen – J. Kruger 3
De pigmentbeelden 5
Alberts nieuwe uitvinding 6
Onderzwaveligzure zouten in cartons 7
Vergelijkende proefnemingen met collodionwol 9
De ivoorbeelden van Burgess 14
Waterverf voor het schilderen van achtergronden 18
Afdrukken met oxalzuur ijzeroxyde en rood bloedloogzout 19
Verscheidene toepassingen van concave spiegels – J.S. 20
Het negatief voor de copiëercamera en voor het vergrootings-toestel 22
Eene duurzame verf voor hout en metaal 24
Vergrootingen op pigment-papier 25
Taylor’s actinometer 27
De natuur- en scheikunde 28
Proeven over de bereiding van collodionwol 36
Toepassing van de photographie op de cartographie 40
De panorama toestellen 44
Het afdrukken op chloorzilverpapier 45
Papier met koolzuur zilver 45
Beproefde zilver- en goudoplossingen voor het albuminepapier van J. Schaarwächter 46
Z. K. Hoogheid Carl I, vorst van Rumeniën 48
Verhandeling der Jury voor de tentoonstelling te Hamburg 49
Onderzoeking der zuiverheid van het salpeterzuur-zilveroxyde 54
De portretlenzen en derzelver gebruik 55
Nieuwe methoden, waarop Henry Avet (…) een octrooi voor Beijeren gekregen heeft 60
Chloorzilver-collodion ter vermenigvuldiging van negatieven – Carl Haack 65
Toestel voor het filtreeren van collodion 68
Het jodeeren der zilveroplossing 69
Over landschaps-photographie 71
Chromophotographie of photominiatuur 75
Chromo-gélatine-beelden 78
Photographische drukmethoden 79
Met zilver gepraepareerd albuminepapier dat langen tijd bruikbaar en wit blijft 85
Tentoonstelling van Photographiën, Natuurzelfdruk en Kleurendruk, te Groningen 86
Papieroxylin – J.S. 88
Tentoonstelling van Photographie enz. 89
Eenige wenken over lange blootstellingen aan het licht – Valentin Blanchard go Bijdrage tot de mikrophotographie – Dr. Julius Stinde 94
Concours 100
Het beproeven en uitkiezen der lenzen voor photographie – Dr. Adolph Steiheil 101
Pyrophotographie 123
Tentoonstelling te Groningen 127
Natuurzelfdruk – J.S. 129
[De daarstelling dezer photogr. natuurzelfdrukken (…)] – J.S. 131
Over het verwijderen van het vernis van, benevens eenige wenken over het retoucheeren der negatieven – F. Stolze 132
Oogenblikkelijke opnamen met elk goed gejoodeerd collodion – J.S. 134
Papijroxijlin en joodstrontium 137
Vereenvoudigde pigmentdrukmethode – J.C. Schaarwächter 138
Johnson’s vereenvoudigde pigmentmethode 141
Concours 142
Methode om zuiver zilver of salpeterzuur zilveroxrjde uit chloorzilver te verkrijgen 143
Glazen daken van ateliers 144
De photographische kunstbazar 144
Kool van zeewieren 144
Overbrengings-papier 145
Collodion-papier 155
Werking van het overmangaanzuur op het négatief-bad 158
De aniline-verwen 160
De marmerachtige verschijnselen op negativen – L.G. Kleffel 162
Abnormale lichtverschijnselen van donkere voorwerpen in negatieven 165
The Philadelphia Photographer 168
Processo fotografico al carbone di A. Montagna 168
De reproductie van negatieven door middel van chloorzilver collodion – Dr. D. van Monckhoven 169
Verontreinigingen van het dubbelchroomzure kali 172
De Albertsche drukmethode 173
Obernetter’s glasdruk 176
Lichtdruk-J.S. 176
Vergrootingen door magnesiumlicht 177
Nieuw kunstlicht 179
Spiegelbelichting 180
Bereiding van geconcentreerde oplossing van Arabische gom 180
Verslag der Jury van de Tentoonstelling (…) te Groningen (…) 181
Bekrooningen op de tentoonstelling te Altona [pagina’s 193 e.v. ontbreken; gegevens overgenomen uit Inhoudsregister] 196
Jaargang 5, 1870
Aan den lezer! -J. Schaarwächter 1
Onderzoekingen der verschillende harssoorten – Dr. Sacc 3
Vernis voor negatieven 9
Over een nieuw kunstlicht voor photographische vergrootingen – Dr. Désiré van Monckhoven 13
Eer wien eere toekomt 25
Mededeelingen – J.S. 28
De chemie der joodzouten en hun gebruik in de photographie 29
De photographie toegepast op de houtgraveerkunst – George Dawson 37
Daarstelling van het papieroxyline 50
Bereiding van het gekristalliseerde goudchloried – Dr. Joh. Muller 53
Het water – J.S. 54
Oplosbaarheid der collodionwol in water 56
Het lithion en zijne joodverbinding – J. Kruger 59
Wijziging der pigmentdruk-methode, medegedeeld door Mr. Marion 69
Eene uitmuntende goudoplossing 71
De photolithographie 71
Photolithographischer Druck van Chromgelatinplatten für Portraits und Landschaften von E. Leontijtsch 72
De drukmethode van M. Gemoser – J.S. 77
Losse aanteekeningen over gelatine – J.S. 79
Analytische studieën over collodion joodeering – Rich. Ferd. Poppe 81
Met betrekking op bovenstaande mededeeling schrijft de geachte heer L. Schank 89
Over zuivering der gelatine – Dr. Julius Stinde 91
Afdrukken in gips 97
Zwarte drukinkt – J.S. 98
Niepce de St. Victor – J.S. 102
Beschrijving van nieuwe jood- en broomzouten, oplosbaar in alcohol en aether – Dr. D. van Monckhoven 103
Een middel voor het reinigen der handen 109
Over de oorsprong der moeijelijkheden, die bij het broom-collodion proces voorkomen – M. Carcy-Lea 110
Kopergravuren door middel van de photographie en de galvano plastiek – Kapitein Hannot 117
Gesprek over uitvinders en uitvindingen enz. 127
Oxalzuur in de zilveroplossing 132
Vernis voor negatieven – J.S. 133
Doffe olieverf voor achtergronden 134
Dof zwart voor objectieven – A. Koorenhof f 135
Eene mat zwarte kleur aan geel koper te geven 135
Lichtdruk of phototypie 136
Gesprekken over de photographie en daarmede in verband staande onderwerpen 138
Gesprekken over de photographie 145
Verbeteringen bij den pigmentdruk 149
Nieuwe methode van Geijmet en Alker 150
Selle’s Uran-versterking 152
De Tentoonstelling van Photographiën te Parijs 153
Albertypie 159
De photo-lithographie volgens Mr. E.J.Asser 161
Over het gebruik van albuminepapier bij de photo-lithographie – L.P. van der Beek 171
Over de halftinten in de lithographie – J.W. Osborne 179
Gom-elastieke drukrollen 182
Woodburys photorelief-methode 183
Gewasschen chloorzilver-papier 186
Glycerin in de zilveroplossing voor negatieven 187
Zilvervlekken 187
Chloorcinchonin 187
Methode om den tijd der belichting te verkorten, bij het vervaardigen der negatieven 188
Over zilveroplossing voor negatieven – J.S. 189
Verbetering van de lichtdrukmethode 191
Jaargang 6, 1871
Aan den lezer! – J. Schaarwächter 1
De asphalt-proces in de photolithographie – Ludwig Schrank 3
Met eiwit overtrokken glasplaten 9
Photographische cachetten, medailles enz. 10
Dubbeljodide die bij het verwarmen de kleur veranderen 11
Lijm voor het opplakken van photogrammen 12
De xylonite 13
Albertypie of lichtdruk – J.S. 17
Marine-lijm 18
Het aftrekken der collodionhuid – J.S. 19
Braun te Dornach 21
Nieuwe afdruk-methode 22
Geverniste negatieven te retoucheren 22
Gegreineerde photogrammen – J.S. 23
De asphaltproces in de photolithographie – L. Schrank 25
Over het aftrekken der negatieven volgens Meletius Dutkiewicz 27
Gesprek over de photographie 29
Over het vervangen van laken lappen door wasdoek in afdrukramen naar J. Grafshoff 33
Proeven met gewasschen chloorzilverpapier 36
Photographiën met zoogenaamd Rembrandts effect 39
Het gélatineeren van photographiën 41
Photogrammen door kunstlicht 44
Chroomzure zouten – J.S. 46
De chemie van de chroomgélatine-verbindingen – Jozef W. Swan 49
Pleister voor vormen, modellen enz. 53
Om gipsafdrukken meer hardheid te geven 53
Over eenige methoden tot daarstelling van zuurstof (naar Dr. E. Hornig) 54
Middel om kippeneieren langen tijd goed te houden 68
Ingebrande photogrammen – Prof. J. Towler M. D. 69
Versterking der negatieven 75
Over negatiefretouche naar J. Grasshoff 76
Over negatief-retouche 79
Wasvernis voor photogrammen op papier 80
Aluin in de zilveroplossing 80
Over het gewicht der berooking van chloorzilverpapier met ammoniak – Dr. Deicke 81
Aluin in de zilveroplossing 83
Om gomoplossingen voor schimmel te bewaren 83
Over het albumineeren der glasplaten voor droge platen naar Herman Krone 84
Het vervaardigen der ingebrande email- en porleinbeelden 86
Photographisch verguldsel naar C. Engelmann 103
Eene nieuwe eenvoudige manier op droog collodion naar Dr. D. van Monkhoven 107
Een gevoelig reagens op onderzwavelzure zouten 115
Salomon-beelden naar Ludwig Schrank 116
Collodionwol en joodzouten 122
Wenken op het gebied van heliographie. Uittreksel uit de brochure van Geijmet en Alker 123
Sir John Herschei 127
Onderzoek der collodions naar Prof. J. Towler 128
Met joodtinctur gekleurde vernis of collodion 132
Aanteekeningen over gewasschen zilverpapier – Fritz Haugk 133
Gemakkelijke middel ter vervaardiging van negatieven 137
Het albumineeren der glasplaten 138
Het vervaardigen van drooge platen naar M. William England 139
Camée-portretten 142
Eene nieuwe methode om de onderzwaveligzure soda uit de photogrammen op chloorzilver papier te verwijderen 146
Senefelder-album 148
Wereld-tentoonstelling te Weenen 149
Over het aftrekken van negatieven 154
Aanwending van droog collodion naar Blair-Adam 155
Correspondentie – J. Vels 157
Reiniging van platen en collodionjodeering 158
Lichtdruk-aangelegenheden – J.S. 162
Over het gebruik van geplatineerde glazen 165
Reductie der oude zilver-oplossingen door zuringzuur 168
Voigtlan der-Stichting 170
Eene nieuwe wijze voor het bereiden van collodion 173
Rood geworden jood-collodion 175
Over de oorzaak van het ontstaan der zoogenaamde “wormen” – Frits Haugk 176
Photographie op droog collodion – J.S. 182
Regeling 185
De photographie met betrekking tot de gezondheid naar M. Carey Lea 186
Jaargang 7, 1872
Aan den lezer! -J. Schaarwächter 1
Uit de photographische praktijk – Fritz Haugk 3
Photographische reproductie van schilderstukken in olieverf 6
Eene nieuwe methode bij photolithographie 7
Verbeterde toestellen voor het afdrukken – G.B. Edwards 9
Over de berekening der brandpuntsafstanden bij het vergrooten van beelden 11
Nieuw procédé van photo-mechanischen druk – Kapitein Waterhouse 12
Over reproductie van kaarten en lijnteekeningen 15
De photographie en lichtdruk tijdens den Fransch-Duitschen oorlog naar G.A. Dempwolff 17
Lichtdruk van microscopische voorwerpen – J.S. 21
Photographisch email 22
Het caseïne 25
Broom-collodion. Losse aanteekeningen naar J.W. Gough 27
Proeven met een procédé op droog collogion naar Kolonel Stuart Wortley 29
Gebruikmaking van pyroxylin uit onbruikbare collodion – Ernst Krüger 31
Broom-collodion 32
Oud en verweerd glas 33
Over het daarstellen van collodionpapier naar Emil Zettnow 34
Eerste reeks der proeven 36
Een nieuwe Photographen Vereeniging 43
Pigmentdruk – J.S. 44
Over gelijkenis in het beeld – Theodor Prümm 45
Hechtmiddel voor glas en porcelein 50
Biographie, van Friedrich Wilhelm von Voigtlander 51
Email-beelden naar Fr. Wilde 57
Versterking van pigmentbeelden 60
Edward’s heliotypie. Het drukken met drukinkt door middel van de pers naar M. Marion 61
Beschrijving van het procédé Edwards 62
Toestel om glas te snijden 65
Het retoucheeren van photographische portretten op Arrowroot- of gewoon-papier 66
Verschillende kleuren en hunne eigenschappen 70
Magnesiumlicht en maanlicht – Hermann Krone 72
Het tegengaan der spiegeling bij het vervaardigen van reproducties naar Hermann Krone 74
Het nieuwe broom-collodion procédé van den Overste Stuart Wortleij 77
Collodion voor het chloor-broom procédé 81
Over droge platen naar Emil Zettnow 82
Eene lorgnette met prismatische glazen 84
Over het aftrekken der negatieven 85
Een nieuw genre van portretten 86
Petitie (…) tot verkrijging van eene wettelijke bescherming der photographie – Dr. J. Friedlander e.a. 87
Over het bereiden van zuiver zilver naar M.G. Groeger 91
Photographie met chroomzouten 95
Ossengal 100
Gevoelig lakmoespapier 101
Chloorzilver-collodion voor het reproduceeren van negatieven 102
Over de constructie van photo graphische lenzen 103
Zwarte afdrukken zonder goud- en zilverzout 104
Transparente tooverphotogrammen 105
Een nieuw genre van portretten 107
Photographie op porselein naar Geijmet en Alker 108
Chlichés van wolken 115
Uranium-zouten 118
Keuze en gebruik der objectieven naar J.H. Dallmeijer 123
Vernis voor negatieven naar Julius Krüger 135
Over het albumineeren der glasplaten 137
Nieuwe uitvinding – J.S. 138
Het afdrukken en tinten 139
De Amsterdamsche Photographen-Vereeniging (…) 147
Nieuwe methode voor het reproduceeren van teekeningen volgens B. Renault 149
Aan den lezer! -J. Schaarwächter 150
Papier, bij voorbaat gevoelig gemaakt naar J. Krüger 152
Correspondentie – J.S. 156
Het procédé “van der Weijde” 157
Patent-cementverf 161
Reproducties van teekeningen, kaarten en platte gronden 162
Bewerking met chloorzilvercollodion 166
De blinde als gids voor den kreupelen 175
Voortdurende werking van het licht, niet-actinische glazen en de warmte als middel ter bespoediging naar G. Wharton Simpson 176
Reductie van zilver uit verschillende vloeistoffen 182
Gekleurde photogrammen – J.S 183
Heldere tannine-oplossingen 184
Het gélatineeren van photogrammen 185
Over de constructie der tusschenschotten in objectieven 187
Over het fixeeren en de oorzaken van het geel worden der photogrammen op papier 188
Jaargang 8, 1873
Aan den lezer! – Dr. Julius Schaarwächter 1
Maten en gewichten 3
Premiën uitgeloofd door “La Société d’encouragement pour 1’industrie nationale” Paris 7
Daarstelling van jood- en broomzouten – J.S. 11
De groote telescoop te Melbourne in Australië 21
Correspondentie – J.S 22
Microphotogrammen in lichtdruk 26
De wereldtentoonstelling te Weenen 26
Het oxy-hydrogeen-gaslicht – J.S. 27
Helio-autogravuren 33
De microphotographie 39
Bereiding van een soort zwart craijon en van een soort Chinesche inkt 42
De corona en de photogram van den heer Dietrich – J.S. 44
Een negatiefin een positief te veranderen naar R. Schlegel 50
Eene bijzondere copieer-methode naar Professor Koller 51
Heliogravure 52
Geschaduwde achtergronden 53
Blauw mat glas 55
Een Italiaansche lichtdrukméthode naar Dr. Borlinetto 56
Vergrootingen en pigmentdruk – J.S. 59
Vergrootingen met magnesia-licht naar Wharton Simpson 63
Photolithographie en phototypie naar Geymet 64
Over voor- en nabelichting 69
Anilinzwart 73
Eene onveranderlijke schrijftinkt 73
Geel koper zwart te maken 73
Conserveering van gevoelig gemaakt papier naar M. Hopkins 74
Onderzoek naar de gevoeligheid der collodions naar Dr. H. Vogel 75
Photogrammen van de maan 78
Ontplofbaarheid van een mengsel van zwavelzuur en salpeterzure potasch (…) -Violette 82
Over het prepareeren en drogen van glasplaten naar Regnault 83
Microphotographie instantanée naar M.E.J. Gaijer 86
Mattoleïn voor negatiefretouche – J.S. 87
De thermometer 88
Oud-nieuws – J.S. 94
Pigmentdruk – J.S. 97
Collodion-émail – J.S. 98
De chemische werking van het licht 100
Over het gebruik van sterke en zwakke zilverbaden – Hermann Krone 107
Photographisch Instituut in Amerika – J.S. 110
Nieuwe methode voor retouche en vergrooting naar Despaquis 112
Een nieuw zuur 116
Tiende publieke expositie van de “Société francaise de photographie” (…) 117
Transparant papier 121
Het vasthechten der afdrukken op Bristol-papier 121
Prijsuitdeeling op de Wereldtentoonstelling te Weenen 122
Samenstelling van goede verkitsels naar Theodor Urban 124
Internationale Tentoonstelling te Philadelphia 135
Het verwijderen van vetvlekken 136
Over het prepareeren der glasplaten met albumine en het verbeterd Gaumé-procédé 137
Kantteekeningen over moderne photographie – X. 145
Vergrootte negatieven – J.S. 148
Cautchouk-oplossing 150
Eenvoudige methode om gelatine uit gewoone lijm te bereiden 150
Photographische spectraalproeven – F. 151
Zuivere caséine 152
Glijcerin 152
Papier-vernis – J.S. 153
Lichtdruk zonder aanwending van een pers naar Richardjacobsen 155
De photographie op de tentoonstelling te Weenen – J.S. 156
Lichtdruk naar C. Reich 166
Gelloidin 170
De photozinkographie in het photographisch Instituut te Lissabon 171
Heliochromie 173
Zilveroplossing voor negatieven 176
Zwavel-ammonium 176
Het broom-zilver-collodion procédé naar J.F. Plucker 177
Alcohol-vernis op metaal enz. 180
Chemische werking van het licht 181
De photographie op de tentoonstelling te Weenen – J.S. 184
Papiervernis 187
Oud nieuws- J.S. 188
Wat nu – J.S. 192
Jaargang 9, 1874
Aan den lezer! – Dr. Julius Schaarwächter 1
Vergadering van de Phot. vereeniging te Numansdorp 3
Over het ontstaan van blaasjes op albuminepapier naar Dr. J. Schnauss 5
Vegetabilische lijm 10
Licht-gevoeligheid van het broomzilver, (…) – H. Vogel 11
Nieuws van den dag 16
Over het fixeer-natrongehalte der cartons 17
Opplakken der photogrammen met joodstijfsel – H. Vogel 19
Geijmet’s lichtdruk-methode 20
Geprepareerd papier voor lijnteekeningen enz. 26
Omgekeerde negatieven en lichtdruk naar C.H. Jacobi 27
Photographie op droog collodion 31
Vergrootings-methode naar G.W. Simpson 33
Prijzen voor groote photographiën 35
Geschaduwde achtergronden 36
Bruine verfstof uit de hyacint “la Nuit” 37
Over de oorzaak der gele vlekken 38
Abneij’s papyrographie 39
Revue photographique par M.G. Devijlder 40
Reproductie van negatieven naar J.B. Obernetter in München 41
Negatief-retouche 44
Opmerkingen aangaande de broom-collodion procédés 45
Een nieuw procédé op droge platen 47
Ontwikkeling van pigmentbeelden 48
Nieuw bestanddeel der urine 49
Eene uitstekende bruine verfstof 49
Duurzame photographische lagen naar Hermann Krone 50
De methoden der bestuiving in de photographie naar J.B. Obernetter 66
De lichtteekening of photographie op collodion en papier gevolgd van onderrichtingen over de koolprenten, (…) 72
Héliochromie naar de Saint Florent 73
Stempelinkt 83
Tentoonstelling van photographiën enz. 84
Belgische Photographen Vereeniging 85
Onveranderlijke photogrammen 86
Ammoniak in gedestilleerd water 86
Een bestuivings methode van Poitevin 87
Citroenzuur in ijzeroxyde – J.S. 88
Papier-vernis 89
Over den invloed der kleuren op de herleidende werking van het licht 90
Over zelfstandigheden om de collodionlaag te kleuren 97
Photo-xylographie 102
Photo-stéréotype procédé van den Abt Sobacchi 103
Photo-lithographie 105
Procédé om de kracht der negatieven te verminderen 111
Reproductie van negatieven 112
Nieuw landschaps-objectief 113
De overgang van Venus voorbij de zon 114
Verandering van het optische acromatisma der objectieven (…) 116
Wijnproef 119
Druk-procédé van photogrammen met drukinkt en zonder pers 120
Duurzaam gezilverd papier 123
Lichtdruk 126
Onze drukmethoden 127
Nieuwe methode ter prepareering van duurzaam zilverpapier 129
Daarstelling van zoutvrije albumineoplossingen 130
Aanwendign van het asphalt voor lijnteekeningen 131
De temperatuur en hare werkingen naar Leop. Bachrich 133
Glaswol 136
Negatief-retouche 137
Tentoonstelling van Photographiën te Amsterdam 144
Theorie der zure en der alkalische ontwikkeling naar Kapitein Abney 148
Theorie van de ontwikkeling der droge platen 151
Toebereiding der glasplaten – S. 154
Phototijpie van Walter Woodbury 155
II. Retouche van gewone photogrammen op dof papier (…) 158
De Belgische Photographen-Vereeniging – J.S. 162
Nieuwe methode om photographiën op steen en zink over te dragen 163
Vergrootings-methode van Lambert 165
Photo-galvanographie volgens de methode van Paul Pretsch – Joseph Leipold 169
Ontwikkelings-vloeistof – J.S. 178
Over den pigmentdruk – J.S. 181
Methyl-alkohol naar M.G. Noel 183
III. Retouche van photogrammen op eiwit papier 186
Bulletin de 1’Association Beige de Photographie – Fritz Haugk 188
Repetitorium 191
De overgang van Venus voorbij de zon 192
[pagina’s 113 t/m 128 ontbreken; gegevens overgenomen uit Inhoudsregister]
Jaargang 10, 1875
Aan den lezer! – Dr. Julius Schaarwächter 1
Vergadering der Phot. vereeniging te Numansdorp 3
Over de aanwending van stikoxydezwavelkoolstoflicht voor photographische doeleinden naar Eugel Sell 5
Triomfdag voor de photographie 7
De overgang van Venus voorbij de zon 9
Beknopte handleiding tot de photographie. I – J. Schaarwächter 10
Een gevoelig droog-proces naar H.J. Newton 12
Salicijlzuur 15
IV. Gekleurde retouche met gewone waterverf 16
Nederlandsche Venus-Expeditie op Réunion-J.S. 25
Necrologie 25
Hoedanig behoort de opleiding tot photograaph te zijn? 26
Photographische reflectoscoop 32
De Aubeldruk – J.S. 35
Gebleekte schellak 36
Allerlei van den dag – J.S. 37
Lessen over de photographie 39
Met zilver geprepareerd albuminepapier dat eenige weken wit blijft 41
Gemakkelijke manier om een omgekeerd cliché te krijgen 42
Eene olielamp voor photographische doeleinden 43
V. De gekleurde retouche met aniline verf 44
Procédé op droog collodion 47
Het photografeeren van intérieurs naar M.J. Stuart 49
Verkitsel voor glas, porcelein enz. 52
Het schoonmaken van geverniste clichés 52
Vermeerdering van negatieven naar M.A. Chardon 53
Moeijelijk breekbaar glas – J.S. 55
Samenstelling van een mat vernis voor negatief-retouche naar Antonie Bogner 56
Geprepareerde gips voor modellen 58
Moeijelijk breekbaar glas 59
VI. Het greineeren met potlood 63
Nieuwe zwarte drukverf 65
De alcoholische ontwikkelingsvloeistof naar Dr. H. Vogel 66
Een nieuwe verfstof 67
Hyalographie en hare aanwending in de photographie naar Joseph Leipold 68
Ozon 71
Pigmentpapier en zijne gevoeligmaking 72
De vlam van zwavel en andere lichten (…) 75
Stikoxyde-zwavelkoolstoflicht 77
Kleurstof uit meikevers 83
Fluorzilver Ag Fe + 4 HO 83
Photo-micrographie 84
Nationale Tentoonstelling van Kunst en Volksvlijt, (…) 90
Photographische afdrukken zonder zilverzout 96
Versterking van pigmentbeelden 97
Photographiesche versiering van glas, porselein enz. 98
Nieuw émulsie-procédé naar CareyLea 101
Kool-photographie – Dr. J.S. 113
Héliographische gravures naar de natuur 115
Hardglas – Dr.J.S. 116
VII. Olieverf-retouche 120
Vernispenseelen 141
Retoucheervernis (spirituslak) 141
Een collegieproef 142
Ontwikkelingsvloeistof met methylal 143
Goede afdrukken van harde negatieven naar Fritz Haugk 144
Lambertypie- J.S. 145
Commissiën van Beoordeeling – J.S. 146
De Tetoonstelling van Photographiën te Brussel 150
De laterna magica 151
Photo-mechanische drukmethode (Volgens Roger Laurent) 152
De Tentoonstelling van Kunst-Industrie te Amsterdam 164
Tentoonstelling van Photographie in Brussel 169
Beknopte handleiding tot de photographie. II – J. Schaarwächter 174
Het vernissen van negatieven 187
Chloorzilver-collodion 188
Mundus vult decipi 190
Verwijdering van zilvervlekken uit kleedingstukken 192
Jaargang 11, 1876
Aan den lezer! – Dr. Julius Schaarwächter 1
Internationale wedstrijd 4
Internationale wedstrijd 6
Een uitmuntende verfstof 7
Pigmentdruk 8
Blaasjes op het albuminepapier 10
Infusoriënaarde (kiezelgoer) – W. Grüne 11
Collodionpoeder 12
Over cadmius-dubbelzouten en jodeering der collodions 13
Verbetering van het zilverbad 22
Proeve van eene prijsberekening van den pigmentdruk 26
Infusoriënaarde (kiezelgoer) 31
Mezzotint-beelden – C. Schierer 32
Vervaardiging van zachte en brillante portretten 35
Photochromie 36
Nieuwe versterkingsmethode door middel van lood naar J.F. Eder enVict. Töth 37
De zwaarte van een kubieke centimeter 41
De reactie van rood bloedloogzout op metaal-zilver en de verandering van zilver negatieven naar Dr. Josef Maria Eder 42
Versterken na het fixeeren der negatieven op droge platen 46
Hoogdruk door middel van asphalt volgens Fichtner 47
Gewijzigde manier ter behandeling van een oud bad 48
Vergelijking der prijzen van zilveren pigmentbeelden 50
De aanwending der photozincographie in het “Surveyors General Office” te Calcutta 52
Het prepareeren der photographische overbrenging in vetten inkt 56
Snelpers-lichtdruk 65
Pigmentdruk 66
Portretten met een in ‘t wit of donker uitloopende achtergrond op pigmentpapier 74
Reproductie van gravures 75
Denier’s silbophotographie 79
Reproductie van negatieven door middel van pigmentdruk 81
Gekleurde photogrammen naar de methode van Vidal en Braun 84
Over cadmium-dubbelzouten en jodeering des collodions 87
In den laatsten tijd werd te Brussel uitgegeven: De Photographie ten dienste van het leger 102
Carey Lea’s ontwikkelaar 103
Photomicrographisch onderzoek naar de verandering van het collodion bij photographische operatiën 104
Drukfouten 105
Duurzaam plakmiddel voor photographen naar C. Straub 106
Salpeterzure baryt in het zilverbad 107
Het opplakken van pigmentbeelden (…) 108
Gekleurde pigmentbeelden – J.S. 109
Gebreken en onregelmatigheden bij den pigmentdruk naar G. Straub 110
Aanwending van den pigmentdruk 112
Procédé om gelijktijdig het portret en zijn encadrement te verkrijgen 113
Polijsten van oud glas 115
Cementverf 116
Sympathetische photogrammen 118
Afdrukken met vetten inkt 119
Aplanische objectieven 121
Internationale Tentoonstelling van Kunst en Indrustrie, (…) 122
Theorie der photographie 125
Het zwavelzure ijzeroxyduul-natron, (…) naar Dr. Maria Eder en VictorToth 135
Pigmentdruk 141
Invloed van de vochtigheid 145
Het prepareeren van het papier, hetwelk gebezigd wordt bij de koolprocédés 147
Aanwijzing tot het émailleeren van photogrammen 155
Casket-miniatuurbeelden 156
Héliochromie naar Ducos du Hauron 157
Potographisch avontuur in de ijsstreken 161
Vervaardiging van beelden voor etsing (…) naar G. Markljun. 170
Buigzaam papiervernis 172
Eene nieuwe ontdekking!! – Fritz Haugk 173
Vastleggen van potloodteekeningen 174
Een nieuw genre van bewerking der portretten 175
Nieuwe pigmentdrukmethode 176
Nieuw onderzoek aangaande lood versterking naar Dr. J.M. Eder en V. Toth 177
[pagina 1, 2 en 179 t/m 186 en Inhoudsregister ontbreken]
Noten
[1] Julius Schaarwächter, Aan den lezer, in De Navorscher op het gebied der photographie 1 (1865), p. 3.↑
[2] J. Schaarwächter, Aan den lezer!, in De Navorscher op het gebied der photographie 5 (1870), p. 2.↑
[3] J. Schaarwächter, Aan den lezer!, in De Navorscher op het gebied der photographie 5 (1870), p. 1.↑
[4] J. Schaarwächter, Allerlei van den dag, in De Navorscher op het gebied der photographie 2 (1867), p. 3.↑
[5] J. Schaarwächter, Aan den lezer!, in De Navorscher op het gebied der photographie 2 (1867), p. 1.↑
[6] De Navorscher op het gebied der photographie 10 (1875), p. 26-31.↑
[7] Nieuwe aplanatiesche objectieven, in De Navorscher op het gebied der photographie 2 (1867), p. 71.↑
[8] D. van Monckhoven, Over het nieuwe objectief van Dr. Steinheil, in De Navorscher op het gebied der photographie 2 (1867) p. 177-181.↑
[9] Albertypie, in De Navorscher op het gebied der photographie 5 (1870), p. 160.↑
[10] Over den vooruitgang in de photographie, in De Navorscher op het gebied der photographie 1(1865), p. 31.↑
[11] J.S., Albertypie of lichtdruk, in De Navorscher op het gebied der photographie 6 (1871), p. 18.↑
[12] Een nieuwe Photographen Vereeniging, in De Navorscher op het gebied der photographie 7 (1872), p. 43.↑